Sista Oktober blev en fin dag..

Kl 8 imorse plockade jag upp Bauer och Ante, det var dags för oktobers sista gäddfiske.

När vi kom ut till båten stod vi först på bryggan och pillade med beten.. Just bara för att komma igång lite.
Efter de var det full fart mot dagens arena. Vi kallar den "storgädde-viken" lite internt. Ett sånt namn ger ju en viss respekt. Vi började fiska av första stället där vi brukar kunna nypa en och annan fisk, men ingen var hemma.. det hade knappt gått en halvtimme och Bauer började redan gnälla på att han frös. Åh oj vad han frös.. det smittade tydligen av sig och ante började han också att gnälla. -Fan ! vad är ni för jävla småbarn ? Bauer fnittrade och sa -Bara för du är ute och lägger tak när det är 20 minus..



Vi fiskade av platsen och puttrade fram en bit där vi ankrade. Vi matade av sträckan noga och dennis svor över att de inte finns någon fisk. Så jag drog min klassiska bluff -JAPP ! där satt den.. men dennis synade inte utan fatta galoppen direkt.. Det roliga var att sekunden efter högg den och jag landade min första fisk för dagen. - Sa ju de, De va fisk hehe.. En stund senare krokar ante sin första och han blir genast mycket varmare i kläderna.
Dennis svär fortförande..

Fisket var förvånansvärt trögt.. Vädret kändes ju kanon ! Västan och växlande molnighet ?

Vi byter vik och lägger ankaret på nytt.. dennis kastar av en fläck flera gånger samtidigt som han svär.. jag kan inte låta bli att tråka honom lite. - Varför tog du inte gäddan som stod där ? jag gav dig ju chansen ?
Efter det sveper jag min bandit precis intill vasskanten och bara några jerk senare smäller det.. Fisken visar sig inte utan går tungt och stånkar.. -Fan den här känns grov.. Jag lägger på lite mer press och försöker trycka upp den till ytan men den vill inte.. för första gången på länge hinner jag tänka många tankar om fiskens storlek.. jag ser framför mig hur jag lyfter in mitt nya pb på 11,3kg med ett säkert grepp i gälen.



Fisken visade sig tyvär inte vara så stor, den petar inte ens ner mitt pb. Utan det var en fin 7kilos fisk på 98cm som bara var riktigt tjurig just idag. Men kul iaf !

Dennis menar att fiske bara är tur och säger att för dom som är intresserade ligger hans utrustning på blocket ikväll. Men kastet efter tar han sin första och sjunger upp sig direkt. Innan vi drog vidare åkte vi rakt över viken för att höra med Perra & co som också var ute och nötte, för att se hur det går för dom. Till vår sanna glädje går det lika trögt för dom.
Vi drar oss in mot nästa plats som ska fiskas av noggrant. Vi bestämmer oss för att äta på vägen. Korvgrillning är något som är uppskattat en lite små kylig dag som denna. Men så var det dehär med engångsgrillar ? Vem FAN var det som kom på att skriva "Perfekt till utflykter, fiske och campingturer". Jag blir förbannad varje gång man ska tända en sån där skitgrill. VIPPS så brinner tänd-pappret upp. Kolen ? Nej nej, det brinner ju inte.. Dennis föreslår att vi ska äta rå korv. Men vi minns dom råa korvarna på Pike Open och gör ett tappert försök att tända grillen på annat sätt. Men hur? när det inte finns ett torrt stycke ved/pinne/löv/gräs.. you name it i naturen denna dag !

Jag föreslår en hint av bensin som tändvätska. Men dennis vägrar. Ante frågar värför och han får ett snabbt svar.
Tror du jag ska äta bensin-korv eller ? Vet du hur farligt bensin är ? Vi garvar, LUGN de hinner dunsta innan vi lägger på korven. Vi får igenom förslaget trots ett visst mothåll. Problemet var nu löst.

                                                

Fisket går efter lunch ännu trögare och vi nöter av alla möjliga platser men gäddorna är tröga och vi bommar några men inget mer !
För att inte mölja på om kommentarer hit och dit, tjafs som uppstår när fisken lyser med sin frånvaro.
Så hoppar vi fram en bit. sviiiiiiiiiiiiiiiiiiishhhhhhhhhhhhhhhh.

Vi åker tillbaka till ruta ett. Där hittar vi fisken igen. Vi krokar några små och bommar ett par stycken. Sura dennis ler igen. Fantastiskt ! Klockan springer iväg och solen orkar inte riktigt hålla sig uppe. Så vi rundar av fisket och summerar en ganska seg dag IGEN men vi har ju haft de trevligt iaf ! Att käfta i båten har en förmåga att höja tempen lite.. Dennis kallas nu mera Kvist-Dennis pga sina små killande kvistar till gäddor och ante, aah.. De håller vi inofficiellt. Jag där emot kallas 77an (om jag får välja ett coolt namn själv) efter att jag tagit min 7e gädda över 7 kilo i år ;)


Kommentarer
Postat av: Ante Sama

Bra skrivet :) små kvistar kittlar mer

2009-11-01 @ 17:03:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0