Soppa & Sol.

Vill börja med att skriva att stegeborgs nya ramp var riktigt bra ! Så, då var det sagt.

Conny och jag tutade iväg från norrköping vid 8 tiden och lade 1½ timme senare i båten i stegeborg. Har ju bara en 30-kärra vilket gör att det tar sin lilla tid. Men men, väl nere gick allt smidigt och lätt. Solen sken och det var riktigt behagligt. Kanske inte optimalt med strålande sol och snål nordlig vind. Men vinden har varit den samma ett tag och vår-vattnet brukar alltid vara lite grumligt så vi trodde stenhårt på fisket ändå. När vi tuffade ut från rampen såg vi att det inte bara var lite vår-vatten.. Snarare en överkokt ärtsoppa. Men men tänkte vi, just inne i stegeborg brukar det kunna vara grötigt. De blir nog bättre där ute !

Vi vinklade gasreglaget fullt och drog iväg. Kanon ! Fy fan nu är de vår !
Väl framme på första stället tittade vi besviket ner i vattnet. Siktdjupet kan inte va mer än 10 cm, sa jag till conny. Men vi bestämde oss för att ändå beta av sträckan. I med jerksen i vattnet..
Vi kastade ett par kast.. Men hoppet om ett bra fiske sjönk snabbt då man inte såg den skrikigaste wobblern i lådan förns man precis lyfte upp det ur vattnet. Jag sa till conny, - vi åker utåt.. testar kring *pip* och *pip*. Där borde det vara bättre siktdjup. Så vi åkte vidare. Väl längre ut i skärgården såg det fan lika dant ut.
Uppgivna tittade vi på varann i hopp om att någon skulle kläcka en bra idé. Conny var taggad till tusen. -fan vi nöter nu.. dom kommer snart. Det ser ju grymt hett ut om man inte tittar på vattnet hehe..
Sagt och gjort. Vi blundade för soppan och körde på som om förhållandena var på topp.
Tiden gick och vi täckte av mer och mer vatten utan ett minsta pet. Inte ens en snipa behagade hugga.



Vi käkade en macka medans vi puttrade tillbaka. Vi bestämde oss för att gå enligt planen. "Suger gäddfisket testar vi gösen". Jag peppade upp mig själv med att gösen gillar ju grumligt vatten... Den smyger sig ju på betet, det står ju i fisketidningarna. Eftersom jag inte hunnit köpa batteri till min el-snurra fick den va hemma. Även ekolodet var hemma då det har knasat till sig. Oddsen var knappast på våran sida. Men vi vet ju vart vi tagit gösen förra säsongen. Plottret är ju sönder kryssat med markeringar. Med knappt någon vind drev vi tillräckligt sakta för att kunna utöva vertikalfisket. Efter en stund hör vi ett ett ljud, likt en dykare som når ytan. Trettio meter från oss kommer en stor säl upp med en gös i käften. Visst, han är säkert duktig.. Men kan han se fisken kan nog fisken se våra vj-jiggar. Det finns inga ursäkter. Vi gjorde några drifter. Conny hade en liten stöt men hann inte uppfatta det förns det var försent. Naturen visade vem som fiskade bäst av oss. Sälen, helt klart.



Efter sju timmars fiske, både efter gädda och gös var vi nollade. Vi packade ihop och åkte hem. Trots en seg dag var kände vi ändå en lättnad. Den är här, VÅREN.. Fisket kan börja nu. Ses om en vecka vackra skärgård.
Inget kan stoppa mig den här våren. Tio+ ska upp nu.. Med förra årets resultat känner jag att jag är mogen för det steget. Med all rätt också ;)

/J

Kommentarer
Postat av: Perra

Härligt med vår.

Du är lömsk! Du lurade upp Matsa och mig på läktaren med din falska MMS-bild.

2010-04-12 @ 07:52:21
URL: http://rumpekrafs.blogspot.com/
Postat av: Jocke

När fisken inte hugger får man ta till tjuvknep vettu! Det finns inget bättre än att göra Masken nervös.

2010-04-12 @ 18:14:01
URL: http://nonamefishing.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0