Kreta, Rethymnon.

På söndag morgon kl 07:20 styr jag och jenny till Kreta, närmare bestämt Rethymnon. Där vi ska semestra en vecka. Jenny har lovat mig en dags fiske där nere utan att ja ens behövde fråga ! hehe.. När hon kläckte ur sig det var jag tvungen att googla lite om stället och fisket. Till en början var de svårt att hitta något om fiske överhuvud taget men med rätt sökord blev det bingo. Rethymnon beskrevs som sportfiskets huvudstad bland de grekiska öarna, då kom frossan ! Jag sökte vidare för att hitta något hett alternativ till "Big Game"-fisket med grov trolling utrustning som jag inte tror är lika kul och hittade vad jag sökte efter. Fiske med "stora" haspel-rullar och poppers samt speed jigging efter "Amber Jack" ! Fisken är en i släcktet Jack-familjen så som Giant Travelly (GT) osv. De beskrivs som de tuffaste fiskarna i världen ! Under läsningen reste sig håret på armarna bara mer och mer.. Kommentarer som "AmberJacks are a heck of a lot of fun to fight & catch and they will leave your arms sore! This species separates the men from the boys". Just nu kan tiden inte gå långsammare. Fan vad häftigt de ska bli ! Fisken är inte groteskt stor som Marlin osv men fisk på 35-40kg är inte ovanliga men de finns större. Man får bara hoppas att man lyckas kroka en ! För jag antar att man inte ska räkna med det. Men tydligen attackerar fisken i stim och dubbel, trippel hugg hör tydligen till vanligheten när man väl hittat fisken.

Hokus pokus !

Denna vecka var tänkt vara helt vigd åt fiske, men pga av förseningar från Regal Marin så blev det bara ons-fre som det blev fiske. Jag och Conny har trollat gädda med blandade känslor.. Det har varit kul och häftigt när paravanerna löst ut våldsamt men också psykiskt krävande med alla frågor som väcks när ekolodet visar fisk men inget händer. Vi fick ett gäng gäddor men storleken var inget att prata om, runt 2-3kilo har fisken legat på.
Vi har kört över varierande djup, 4-11 meter men haft mest framgång på de lite grundare vattnet. Beten som fiskats med har varit Bomber 16a, klassiska Westins, Zalt och Rapala magnum. Också blandade skurar.. inget spec bete som gett mer än något annat. Aa, de krävs nog lite mer påläsning till nästa gång men man ska ju våga misslyckas för att lyckas! Sen är de ju kanske inte gäddtider med en tryckande värmebölja. Men till hösten tror ja vi har fått in snittsen och kan ta några fina pikes ! Trolling är ju enligt matsa fusk men det är riktigt kul !

Weelll, hörs ! Hejsvejs !

Tillbaka..

Fick förfrågan om jag var sugen på fiske igår med matsa och chrille. Vad svarar man ? -Klart att jag är.
Vi åkte ut i Chrilles båt som ligger i stegeborg. Man var alltså tillbaka i slätbaken efter bara 2 veckors frånvaro.
De kändes skönt. Planen löd: Gös & Abborre.. Skiter sig de kör vi lite gädda. Vi började att fiska av ett av våra göshak utan ett pill i spöna. Märkligt ! Som matsa brukar säga. Matsa gav då förslaget om lite gäddfiske mitt i allt.. och visst, vi gjorde som han sa.. Ganska snart hade matsa krokat en fisk på sin bj c41 super shallow. Förövrigt samma bete han tog sin 16kilos på i våras.. Men gäddhuggen duggade inte tätt dom heller. Efter ett tag såg vi abborre som följde våra jerkar så ja tog fram jiggspöet och kastade ut. Ganska direkt satt första borren. Både chrille och matsa gjorde som jag och då blev de rally. Abbis efter abbis.. Vi avslutade fisket senare med ca 20 landade borrar, en del tappade och många hugg. Även två gäddor fick syna insidan av båten, men ingen gös. återigen "Märkligt" som matsa skulle sagt. Vi åkte hem ganska besvikna trots ett underhållande abborrfiske. Kanske skulle tillägga att jag tog 13st av dom ca 20 som vi landade ;). Aja, själv smider jag andra planer nu än abborrfiske. Har nämligen hela nästa vecka som ska vigas åt fiske. Jenny börjar nämligen jobba på måndag medans min semester fortsätter. Synd bara att det är juli och inte mars hehe. Det som först ska få sig en omgång är flötestrolling i kaggebo tidiga mornar och sena kvällar. Är grymt sugen på att testa då man gång på gång ser snygga madammer som lurats av en flötestrollad mört. Jag menar hur svårt kan de va ?
Men funkar inte det kanske vi helt lägger de fisket åt sidan och drar upp till älvkarleby. Ja, ni hör ju.. Det är mycket i skallen nu. Jag ska citera Matsa en sista gång innan jag avrundar... "-Du är ju fan manisk". Ok svarade jag.. Men någon måste ju agera pionjär i vårt gäng.. Precis som du introducerade jerkfisket för mig visade jag dig hur gösen ska luras. Eller hur jag visade Chrille hur laxen skulle tas i vättern. Skulle flötestrollingen visa sig leverar skapliga gäddor vet jag en som inte tackar nej till nästa tur !

Ha de så bra i värmeböljan. På måndag kommer pissvädret lagom till gäddsattsningen, Kanon !

Semesterfiske.

Har varit en vecka nere på landstället nu och kom just hem till stan ! Det har varit riktigt skönt att bara koppla av, käkat gott och umgåtts med familj och vänner. Fiske vet ni att jag har hunnit med. Har mobil-bloggat lite som ni kanske har läst. Men just att fiska i semestertider kan vara både frustrerande och skönt. Det gäller bara att lägga det stenhårda nöt & seriösa fisket åt sidan en stund. Och bara njuta av smågäddor och frossande abborrar.
Någon gös har vi inte ens försökt hitta än. Tror inte att det är så givande heller då kaggebos skärgård ligger ganska långt ut i kustbandet och salthalten nog är lite för hög för gösens tycke. Men man vet ju aldrig. Jag har mina aningar om var man skulle försöka isf ! Men men.. jag tänkte inte skriva så mycket utan mer ge er en riktigt semesterbild. Det var Jenny som fotade mig och Conny när vi gick runt längs ön och fiskade snipor med lätta grejor. Hur kul som helst !

Ikväll har jag och farsan kört lite abborr...

img_0312 (MMS)

Ikväll har jag och farsan kört lite abborre. Vi åkte ut med båten till våra gamla abbis-grund som vi fiskade mycket vid för tio år sedan här i kaggebo. De började trögt och vi hade bara några mindre borrar efter jiggarna. Sen åkte vi till sista stoppet som var en liten kobbe utanför en ganska grund vass. Ganska direkt ropade farsan i fören att han hade fisk. I tro om att det var en liten gädda surnade han till. Han gillR nämligen inte gädda som vi andra gäddpojkar. Men efter en stund kom dom där sköna abborre killen i spöet. En stor abbis kommer glidande in mot båten men skakar sig loss. Men det var inget att hänga läpp för. Abborrarna stod nämligen på rad.. Vi hade sedan en underhållande kväll kan man gott påstå. Ca 25 abbisar landade och många tappade. Största vägde på pricken ett kilo ( på bilden) och på andra plats en på 7hg.. Så det var riktigt fina fiskar. Kanske borde tillägga att den på ett kg blev farsans officiella personbästa. Största han har vägt. Inte nog med abbisar så hade jag och Conny för någon dag sedan kul fiske. Då körde vi gädda med lätt utrustning.. o vad gädda vi fick. Iaf vad vi är vana vid det här året.. Om vi samlar ihop timmarna vi körde, de blev nämligen lite spridda skurar fiske då vi var ute och "bada" med flickvännerna på en ö men. Som ja räkna det till blev det 16 gäddor på 5 timmar. Helt ok! Aja nu ska jag sova. Höörs !

I lördags åkte jag ner till kåreholm för a...

img_0303 (MMS)

I lördags åkte jag ner till kåreholm för att hämta båten som skulle trailas ner till kaggebo. Jag började med att ställa in kärran efter skrovet. Efter de lyftes båten ur de blå. Jag hade smugit ner jigg spöet i bilen trots att jag skulle vara hemma tidigt. Det kändes lite vemodigt att lämna kåreholm efter 10 fiske-år. Jag gick på bryggorna och kastade medans jag tänkte tillbaka till tiden när jag var 12 år och vaknade upp tidigt i morsan och farsans båt, tog på mig kläderna och packade fiskeprylarna. jag rodde tyst iväg med jollen och drog abborre och gädda i mängder. Kanske var de bättre fiske då.. Eller så upplevde man det bara så. Men trots att de kändes som sista gången jag gick på bryggorna vet jag att jag kommer återvända trots att det inte kommer vara min hemma hamn längre. Det verkade som fisken tog ett farväl också och tackade för åren som gått. Abborren högg hårt och vilt. Under nästan varje båt stod huggvilligt abbis och väntade på och sluka min grön-svarta jigg.. Tiden gick och efter 20 landade borrar packade jag ihop. All fisk fick simma åter i vanlig ordning. På vägen hem gick jag egenom alla minnen från kåreholm och kan titta tillbaka på tiden med en glad min. Aja, vi hörs! / J

Trötta och sura är vi nu på väg till brygg...

img_0302 (MMS)

Trötta och sura är vi nu på väg till bryggan igen efter att vi åkte ut vid halv 1 tiden för att testa gösen. Fisket sög och var liksom inte vad vi hoppats på. Klockan är 05:10 och fisken verkar vara lika trötta som oss. Conny hade ett fint påslag på sin gröna fin-s, men mycket mer än så har vi inte kännt. Skulle kunna tänka mig att trolling är det som gäller på natten. Det var galet mycket bananer i mellanvattnet men men så kan de va ! Hörs !