V-jigg.

Imorn ska jag ut en sväng till båten. Ska köra ett vertikal-pass efter storGösta. Jag tänkte förut på det här men vertikalfiske... Det var inte länge sen jag och matsa garvade åt bara uttrycket "Vertical-jigging". Vi tyckte det såg fjantigt ut och undrade hur man kunde sitta och pimpla medans man pillade på en elmotor. När man lika gärna kunde jigga som vanligt och fiska av bra mycket mer vatten på en och samma ankring. Men efter en hej-dundrandes succé efter bara första sattsningen blev jag fast. Matsa är väl fortförande lite skeptisk, men jag är såld. Just i detta nu föredrar jag faktiskt att sitta en ljummen, lugn sommarkväll och vertikalfiska gös än att fara runt från vassvik till vassvik och stressat söka huggvillig gädda. Jiggboxen jag tidigare hade har uppgraderats till en hel Berkley-väska med 4 st stora boxar fulla med jigg. Huggen på korta lätta, relativt styva vertikalspön är riktigt sköna och kan inte jämföras med en huggen av arga 2kilos gäddor på en 180grams jerk-päk. Mitt nya platystation jag köpte fick en ny ägare för att jag skulle kunna finansiera en el-snurra i stridens hetta. Som om det inte vore nog med att huggen är sköna. Det har såhär långt utklassat vanligt jiggfiske. Men jag måste nog erkänna att det suger lite i gäddmjälten även en lugn sommarkväll. Speciellt när det viskas om att gäddan verkar vara i stöten.

Aja, titta in.. om inte imorn kväll så kommer rapport på onsdag ! /J

Ibland är de skönt att bara ligga på beach...

img_0292 (MMS)

Ibland är de skönt att bara ligga på beachen och sola. Men så fort man hör vattnet skvallpa blir man fiskesugen. Har svårt att riktigt koppla av. Jenny valde nyss att fota mej i min solstol just för att det är ovanligt att jag inte sprungigt iväg och fiskat. Meen fiskat har jag gjort. Vi har fiskat abborre från berget.. Riktigt mysigt och skönt på kvällarna. Såhär långt denna helg har de väl kommit upp ett 40 tal. Båten ligger kvar i st Anna än så länge så man är inte så mobil här nere i kaggebo.  I veckan blir det både gäddfiske och gösfiske, på hemma plan dock. Aja, åter till solandet. Vi hörs!

Dåligt bloggat..

Det har varit dåligt med uppdateringar på sista tiden. Ni kanske tror att jag inte har fiskat men där tror ni fel ! Men nu när det är ljusare på kvällarna osv blir det sällan att man sitter vid datorn. Funktionen att mmsa till bloggen verkar ha knepat till sig för jag får det inte att funka. Men det ska vi lösa. Det har varit en del fiske.. Förra helgen, inget seriöst men vi körde lite abborre nere i kaggebo. Vi spenderade nämligen helgen där. Vi tog ett 40-50tal abbisar och habbe tog även en liten fin gädda. I måndags var jag och Bauer ute med båten och vertikalade lite gös. Men med magert resultat.. Fisken var svårflörtad men vi lyckades pilla upp ett gäng ändå. Fisken stod inte lika tätt som den brukar.. Ett hugg betydde inte att man tveklöst fick mer fisk på samma plats. Lodet visade också mycket fisk i mellanvattnet vilket vi fick svar på när Dennis höjde jiggen mot en banan på lodet och fisken knep jiggen direkt ! Riktigt häftigt ! Väl hemma i lägenheten stod resultatet efter en kvälls fiske på 9 gösar och en topp samt nytt pb för Bauer på 4,52 kg !
Och även denna helg spenderades i kaggebo.. Det blev några timmars abborr fiske igår. De högg konstant och vi tappade räkningen tillslut. Men mer fiske har de inte varit. Har hjälpt farsan att bygga altan på landet så jag har haft ont om tid. Skönt tycker nog Matsa, då missar han inte så mycket ;)
Ska snart inhandla en 80-kärra och traila ner båten till kaggebo för att ha den där under semestern. Ska bli skönt att kunna vara lite mobil och testa nya vatten. Har ju harvat i st: anna och slätbaken i 10 år nu ! Men jag ska defenitivt inte sluta fiska där! Aja, nu börjar det fotboll på tv. Så jag ska runda av. Men först: Det blir gösfiske i veckan och rapport efter det !
 Adjö / J

Fisket på onsdag blev inställt då masta...

Fisket på onsdag blev inställt då masta inte skulle komma loss.. Så vi snajdade om snabbt och åkte ut idag istället! Väl på sjön blåste det ganska mkt så det blev lite halv jobbigt att parera el-snurran. Men ganska direkt krokade Conny en liten gös och jag log mot en skeptisk matsa och sa - där ser du, de funkar hur tokigt det en känns ! Vi vertikalade vidare och en kort stund senare hade Conny tagit 2 till. Tiden gick fort men gösen var inte på g. Så vi åkte vidare men utan framgång. På nästa ställe kom fisket däremot igång och vi upplevde en snabb med intensiv huggsexa. Jag och Conny raceade i aktern. Karate hugg ! Men vi lyckades kroka väldigt få fiskar.. Matsa satt i fören och sucka ! Tyvärr lossnade det aldrig för matsa och han fick åka hem som FF ! Conny landade 6 gös och jag tre... Det var grymt segt fiske men, sådana dagar gör ju att man uppskattar dom med drag liksom ! Men lugn matsa du Ska få en till chans att visa att en kille med en 15+ keps också kan få fisk ;) / J

Här ligger man i soffan och kollar på film...

img_0272 (MMS)

Här ligger man i soffan och kollar på film när det dimper ner MMS i telefon. Jimma och Chrille har varit ute en sväng idag och fiskat lite gädda. Fisket var trögt men de lyckades tidligen lura upp ett par gäddor. Här är dagen största som jimma tog..9,2 kg och jag tror att det betyder nytt pers så vi får gratulera !  Inga fler MMS nu ;) själv ska jag ut och guida matsa till lite gös på onsdag ! Rapport kommer, var så säkra !

Tänkte bara snabbt uppdatera med en rappo...

Tänkte bara snabbt uppdatera med en rapport från onsdagens gösfiske som jag visst hade glömt bort att berätta om. Idag blir det ett kort inlägg. Ligger nämligen på hotelrummet i Sthlm och ska strax ut och ränna. Men iaf, vi körde ett vertikal pass som började relativt segt.. Sen efter en stund fick Bauer en liten sen tog de bara några sekunder så tog jag andra. Men stället gav inte mer så vi åkte vidare. På nästa ställe blev vi kvar resten av kvällen. Vi landade totalt 23 gös och kunde förmodligen fått de dubbla om vi hade haft lite tur. Vi tappade mycket fisk och många var bara framme och stötte försiktigt.. I veckan som kommer blir det ett pass igen. Då hoppas jag på lite storlek.. All fisk hittills i år har legat mellan 1-2 kg förutom en som jag tog för ca 2v sen på 3,8kg. Men det kommer nog snart.. Förra sommarn tog vi alltid flera fiskar över 3kg när vi var ute.. Med en topp som också är mitt pb på 6kg. De hoppas jag att slå i år.. Gärna på vertikalspöet ;) Vi hörs. /J