Abu Garcia Pike Open, Västervik.

Vi anlände till Ostkust Jakt vid sex tiden på fredagskvällen för att checka in oss och hämta våran mätplanka samt loggbok. Direkt ser vi två ansikten vi känner igen. Jag viskar till conny "det är ju dom, du vet.." som två tjejer som sett sin idol på stan. Vi lunkar runt i butiken och kollar om det är något vi saknar. Jag köpte ett par nya handskar och Conny sattsade på en till Zalt i blå/silver. När allt var fixad gick vi över till Ica för att köpa mackor, pålägg snack´s osv. Sen var det raka vägen ner till Lysingsbadet för ännu en incheckning. Allt flöt på bra och vi kom fram till stugan vid sju tiden. När vi höll på att packa in våra prylar i stugan såg vi fler bekanta ansiken..
Vi kände oss verkligen som "under-dogs" och det var ju precis vad vi var. Men skulle vi verkligen skrämmas av dessa kända profiler ? Vi kom senare fram till att vi inte brydde oss ett dugg, utan skulle köra på utan press.

Fiskedag 1:
Kl 05:45 ringde klockan. Vi var snabbt uppe och kokade kaffe och varm o´boy. Utrustingen var redan klar, det gjorde vi kvällen innan. Det var bara klä på sig kläderna som låg i turordning på soffan. Vi lastade in i bilen och begav oss mot rampen för sjösättning. Vi var först på plats vilket var skönt, då slapp vi utsättas för eventuell ramp-feber. Jag backade ner båten och hoppade sedan i för att sedan lägga mig vid kanten och invänta conny som skulle parkera bilen en bit bort. Men hur i helvete en camping som Lysingsbadet kan ha en sådan sopig ramp trodde jag aldrig. Dels var den kort med en härlig klack som fick kärran att låta som om den gick av på mitten, samt att ingen gett någon information om en stor sten som låg precis vid rampen. Som ni förstår gick jag givetvis på den. Bra start på dagen. Men skit samma tänkte vi, inget större skada utan bara lite stött proppeller. Vi åkte till start området och registrerade våran närvaro och tjuvlyssnade på stacket som gick. Sen vad det dags för start. Kl 08:00 tutade arrangörerna med sina bilar och 46 båtar slog gasen i vinkelrätt läge. Vi sattsade på välkända Gamlebyviken där vi hört ska finnas stor fisk. Vi låg båt nr 6 i racet mot dom hetaste platserna. Så vi fick ta vad som blev över. Vi började fiska av en het liten vassvik med 3,5meters djup. Vi dängde Zalt i största modell och provade buster när vi inte fick något på zalten. Så körde vi på mest hela dagen. Men ibland testade vi stora gummibeten och tail-beten. Tiden gick långsamt så vi passade på att käka en smörgås och ta en sipp varmt. Det gjorde susen för conny men inte för mig. Skithugget som besvärat mig på morgonen innan start gjorde sig påminnd och det med besked. Snabbt ner i väskan för att leta fram toarullen som ja tagit med "in case of fire" och upp med snabba steg i skogen. Pjjuu.. Andades jag ut när ja lutandes mot en ståtlig ek gjorde mina behov. Jag tittade ut åt väster och ser en bänk med skylten "Privat Område" ! Shit tänkte jag, hoppas ingen kommer nu.. Vad fan säger man då? Tur var att ingen kom och fisket kunde fortgå. Vi nötte vik efter vik, brant och uddar. Inte ett jävla påslag. Humöret började svika men Conny peppade och pekade vart vi skulle åka. Vi tog sikte mot ett grund område mellan två stora öar där endast två små kobbar tittade upp. Vi börjar här ! sa jag. Djupet var 6m och vi började dynga av området med Zalt för att fiska av branten också och inte bara grundplatån. Inget hände så vi testade andra sidan. Plötsligt ser jag en fin fisk vända bakom draget precis vid båten. Fan också ! Det där var en fin foto-gädda ! Säkert 85-90 centimeters ! Som jag skrev i det tidigare inlägget räknas ju bara fisk över 75cm !

Vi kastade förgäves efter fisken som inte ville hugga. Vi bestämde oss för att fiska oss tillbaka till målomdrådet. På vägen tillbaka krokade Conny en 60cm & en 70cm gädda. Mer än så blev det inte den dagen. Väl i målområdet frågade vi hur de gått för folk.. Till våran lycka verkade det som nästan alla fiskat dåligt ! En del bommade helt och hållet, även proffsen ?! Vi åkte bra möra hem till stugan och slocknade framför kunskapskanalen som visade något program om björnar och någon tok som påstod sig kunna tänka som en björn själv.
Efter en timmes powernap duschade vi och gjorde oss i ordning för att dra oss bort mot Söderköket som låg strax utanför Lysingsbadet. Där käka vi buffe och tog en öl för 110kr, Potatisgratäng och en köttbit med bea-sås. Kanon gott. Vi lyssnade med stora öron efter tips och trix från de andra teamen. Men det visade sig att bara två lag hade godkända fiskar i båten ! Så, så mycket tips blev det inte. Däremot blev det mycket öl för en del. När "after-fish" bandet R.A.W började lira var det en som körde EM i luftguitarr alldeles ensam på dansgolvet. Vi begav oss hem tidigt för att få sova ordenkligt inför dag två.

Fiskedag 2:

Vi åkte in med bilen till starten för att registrera våran närvaro och åkte sedan tillbaka till lysingsbadet där båten låg på en utav bryggorna för att slippa 7knops området i Skeppsbrofjärden. Väl i båten drog vi direkt norrut igenom Gränsökanalen för att fiska runt Malmön och de yttre öarna i skärgården.

Vi visste på ett ungefär vart vi skulle fiska men var inte helt säkra på att vikarna var så heta i verklighet som på sjökortet. Efter en kortare resa efter kanalen var vi framme på ställer nummer ett. En relativt djup kant med vass på ena sidan och sten på andra om en kobbe. Det resulterade bara i att min Zalt satt benhårt i en sten. Problemet löste sig efter lite krux och vi åkte vidare. Här ser det mysigt ut, det ska bara så foto-fisk här, sa Conny. Vi började långt ut från vassen på 4,5m och fiskade Zalt, när våra wobbler snuddade botten bytte vi till Buster Jerk och nötte vidare. Långt in på det grunda nöp en gädda över Connys bete. En arg liten 65centimeters fisk blängde på oss vid båtkanten. Vi mätte den för att va på säkra sidan innan den fick simma tillbaka. Skönt ! En fisk och vi har knappt börjat. En smakstart med tanke på gårdagens nötande. Ja tittade till plottern och hittade nästa ställe som skulle bombas. Ingen fisk visade intresse där heller utom en lite böldgädda. Vi kände att de snart skulle lossna. På nästa ställe gjorde Conny mothugg på tredje kastet. Ännu en dartpil landad. Vi gick ner i storlek trots att de bara verkade vara småfisk hemma. Det resulterade i ett snabbt snip-race.. Efter ett tag hade vi sju landade fiskar i båten.. INGEN stor nog att fota. Men humöret var på topp, vi hade kul med sköna hugg och roliga drillar.
Finns det såhär mycket huggvillig fisk borde vi kunna stöta på några regg-gäddor snart ! Men det fortsatte hugga småfisk. Det fina regnet krusade ytan annars var det näst intill vindstilla. Förutsättningarna var svåra.. Kristallklart vatten och lite vind gör ju inte ett svårt fiske lättare precis. Vi kunde verkligen inte fatta att vi inte kunde få en godkänd fisk, 75cm är ju en 2-3kilos gädda för fan ! De ska stå i pari och minut i skärgården. Vi öste på och landade tre snipor till, bommade ett gäng men nu kontroll mätte vi ens inte utan krokade av i vattnet. Kanske dumt såhär i efterhand.. att skilja på 70 och godkända 75cm med ett snabbt ögonmått är svårt och riktigt farligt i tävlingssammanhang. Men vi var övertygade om att vi skulle få lite bättre sice nu när dom verkar vara i stöten.
Men de skulle visa sig att fisket bara blev sämre. När vi åkte tillbaka till bryggan hade vi landat ytterligare en snipa och slutade på tot 11 landade fiskar. Trots ett ok resultat i dessa svårfiskade vatten spelar inte antalet någon roll i detta läget, det var fiskar över 75 som gällde och vi stod på noll !
Vi trailade upp på badstranden, packade ihop och åkte till stugan. Jag ringde in till tävlingsledningen och meddelade att vi fiskat färdigt och inte hade något att lämna in. Han tröstade med att vi var långt ifrån ensamma.
Klockan var nu 3 och tävlingen var avslutad. Klockan 5 var det dags för prisutdelning på Söderköket. Så vi passade på att åka in till "stan" och käka en pizza. Vi råkade hamna på ett riktigt sunk-hak och pizzan var nog den äckligaste jag käkat trots sina 90kr !

På prisutdelningen var stämningen ganska avtrubbad. Alla visste om och fick bekräftat att fisket hade varit uruselt. Vi upptäckte att vi kanske inte fiskat så illa som vi trott. Vi hade låg i topp antalsmässigt. Men som sagt, vad hjälper det när man står utan foto-fiskar. Lotteriet drog igång när alla var på plats. Fina priser som Predator Rullar, Inshore, Spön och beteshinkar fyllda med beten lottades ut. Men varken jag eller Conny hade flyt. Efter det var det dags för det vi kom hit för, prisutdelning..

Vinnarna hade endast två godkända fiskar, dock bra sådanan.. en på 100cm och en på 95. Med det resultatet fatta man verkligen hur dåligt de gått för folk, tre stycken 75or hade räckt för seger !? Det är ju skrattretande. Men men, nu var det som det var och killarna i Madame Esox Lucius hade gjort ett bra jobb. De pillade upp två fiskar totalt men med bra storlek och åkte hem med 15tusen var och ett varsit jerk-set av bra kvalité .Största fisken i tävlingen var den på 100cm och fångstmannen fick en schysst special-pris. En 2dagars guidad tur inkl. boende och en graverad guldrulle.

Det delades även ut ett indviduellt pris till den som landat flest godkända fiskar. Det gick till en kille som fick 2 st.
Vad han eller teamet hette missade jag men han fick en El-snurra från MinnKota.

Det ska väl tilläggas att vi faktiskt slog team Abu 1 med Anders Forsberg och Daniel Hwasser.
Vi slog även fler "profiler" vilket kändes jävligt kul ! Vi åkte ju fanktiskt inte ner med inställningen att vinna utan mer få en bekräftelse om hurvida duktig fiskare man är. Kalla det tur eller skicklighet. Vi är nöjda iaf !

Tillsist, Upplägget och arrangemanget var av topp klass ! Allt flöt på och funkade kanon. Vi kommer definitivt att köra nästa höst igen. Och TACK Skeppa Marin för sponsring. Ser fram emot ett framtida sammarbete ;)