Spännande fiske på bortaplan..

I söndags ringde klockan vid 7, jag gnuggade ögonen och funderade på att komma med en dålig ursäkt för att få stanna hemma och fortsätta sova. Jag snosade ett par minuter, sen hoppade jag upp borstade tänderna och kokade upp vatten och fyllde termosen. Sen bar det av till Glan där jag skulle möta upp Erik & Pelle i Team Pike Hunt. Vi möttes på parkeringen och småsnackade lite medans vi lastade våra pulkor och gav oss ut på isen.

Väl framme på den tilltänkta fiskeplatsen började vi sätta ut våra spön. Klockan var inte så mycket så jag tog det med ro, annars brukar jag vara ganska stressad och vilja få ut mina spön så fort som det bara går. Nu var jag tvungen och kika lite på de andra boysen som är riktigt hemma i Glan och se deras taktik. När jag höll på med mitt sista spö löste vippan ut på det spöt som jag riggade klart först.. En snabb rusch fram och mothugget satt.. En arg två kilos gädda fick se ovansidan av isen. Fan vad kul, dagens första var landad och klockan hade väl precis passerat halv 10-10. Det var också årets första för min del så nu var det bara vara med.. nu kommer det fler! tänkte jag och kollade över mina spön. Vi satte oss ner och snackade och jag tänkte ta en macka.. Missade nämligen frullen pga snosen tidigare på morgonen.. Efter två tuggor plingade det till och andra fället för dagen kom. Även denna gång på ett utav mina spön ! Inte mycket till drill med dagens andra gädda var landad. En grann gädda i samma storlek som den första. Båda gäddorna högg på de spön som var närmast vassen..

Nu gick tiden så vi bestämde oss för att grilla våra korvar.. Tydligen brukar det hugga när det är dags att grilla korv för grabbarna i TPH. När jag hade två tuggor kvar på min första korv sa Erik, Undra om det blir någon korvgädda idag.. Jag hoppades som satan på fäll så jag drog ut lite på korven och tog mindre tuggor för att det skulle bli fäll.. PLING ! Pelles vippa löste ut våldsamt.. Vi kutade bort och Pelle nitade fisken som svarade med tyngd. Vi spekulerade i storleken på gäddan och kom överens om att det var en 7plussare av drillen att dömma.
Pelle fick in lina men fisken svarade med långa och bestämda rusningar.. Väl vid hålet såg fisken inte så stor ut.. Huvudet var ganska litet.. Efter en stund lyckades jag med ett gälgrepp och lyfte fisken som växte ju mer gädda vi fick upp ur hålet. Erik kutade och hämtade våg och måttband. Undertiden opererade jag och Pelle. Gäddan hade tagit ordentligt och satt djupt. Men vi lyckades bra och nu kom vi fram till det vi väntat på.. Vägning! Vågen visade tillslut 10,72kg fördelat på 111cm ! Nytt personbästa för Pelle var ett faktum. Det var bara att lyfta på hatten och gratulera.

Finns det en finns det fler tänkte jag och spanade över sjön. Lite bitter får jag nog allt erkänna att jag var. Det kunde ju lika gärna varit på mitt spö. Men sånt är isfisket. Kul ändå !! Det blev genast snack om storfiskar samtidigt som telefonerna gick varma till vänner och bekanta. Vi satte oss ner igen och väntade på nästa fäll.
Det tog faktiskt inte så jädra lång tid innan det kom, den här gången var det Eriks tur. Han sladdade iväg från basecamp med riktigt mot hålet. Men lika snabbt som det hände var det över. Erik hann endast känna lite ryck i spöt, Surt !
Efter ett tag anslöt sig den tredje medlemmen i TPH - Johan. En finne som inte badar bastu, enligt Erik.
Han var iaf sugen efter att ha hört om Pelles 10+ så han satte snabbt ut sina spön. Men fiskarna verkade inte vara sugna längre, ryktet kanske gick om farliga mörtar.. vad vet vi.
Men det skulle bli ett fäll till den här dagen. Återigen på mitt spö,inne vid vassen igen.. Denna gången var det en lite bättre gädda i 3-3,5kilos klassen..

Denna fick avsluta dagens fiske. Kul och lärorikt var det. Alltid kul med nya nördar att snacka fiske med. Sen ska det väl tilläggas att detta var tänkt att bli lite av en "tävling" mellan teamen. Dock om vi tävlade i antal fiskar eller störst fisk råder det delade meningar om ;)

Vi syns och hörs.

Fisket på Gran Canaria

Den 14jan stack jag och Jenny med våra familjer till Gran Canaria för att få känna på lite värme. Jenny var solsugen direkt och parkerade på stranden. Själv pep jag och Habbe (syrrans kille) bort till hamnen och kollade in fiskebåtarna. Vi snackade med gubbarna i bodarna och bokade efter lite prat en tur med båten White Striker.
Där emellan gick ganska långsamt fram till själva fisketuren. Men på tisdagen kom en minibuss och plockade upp oss 08:45. Nere på bryggan var båten redan startklar. Vi hoppade snabbt ner och satte oss spända av förväntan. Vi skulle fiska på ett grundområde ett par kilometer utanför ön. På vägen dit trollade vi med två spön, ett med en mackrill färgad Rapala magnum och ett spö med en bläckfisk "popper". Ingen fisk på vägen ut.. Men vad gjorde väl det ? Solen stekte, 25grader i luften och en kall Heiniken i handen.. lägg då till ett ljusblått hav och riggade spön!

Efter ca 30 minuter var vi ute på plats. Guiden sa att djupet låg på runt 18m men han hade ganska knackig engelska och föredrog spanskan så jag vet inte riktigt, det kändes djupare. Aja, ankaret åkte i och vi fick ett varsit spö i näven. Haspelrulle och ett 6-7fot långt spö tacklat med två krokar på en nylontafs och ett sänke i botten. Krokarna agnades med mackrill filér. Guiden sa: "Down, to the bottom.. you feel bite, bam ! no fish in one minute check your bait". Just det tänkte jag, en minut.. Men det var ungefär vad det tog så var dagens första fisk landad. En liten liten arg fisk tittade på oss. Har ingen aning om vad det var för fisk men fisk var det iaf. Vi fortsatte medans guiderna tacklade de tyngre spöna för bottenmete med halva mackrillar. Vi fattade lite senare att vad vi gjorde var att fiska betesfisk. Vi fick olika sorters Snappers och njöt för fulla muggar. Mitt uppe i drill rushen hojtade guiderna till och satte ett spö i näven på Habbe. Han började veva och utbrast förvånat "Fan det är ju tungt!" Efter en stund lyfte guiden upp en konstig hajliknande fisk, det var precis var det var.. En AngelShark på ca 12kilo. Habbe som inte fiskar i vanliga fall var hur nöjd som helst av att landa en fisk i den storleken.

Själv var jag lite avis och jobbade på antalet snappers.. Men hoppades att jag skulle knäcka habbe så att jag skulle slippa höra att han har tagit större fisk än mig som lever för fisket. Farsan och Thomas (svärför) njöt också i solen och huggruschen av tokiga "små" fiskar som högg hela tiden..
Vi tog ett litet brake och käkade lite och knäckte en ny öl. Livet leker ! Snabbt var vi tillbaka bakom spöt.. Såklart var det tävling och ingen ville förlora så det var bara på med nytt bete och ner på botten igen. Plötsligt sprutade det ut lina på spöet med levande bete.. Guiden skulle sätta mothugget men fisken var borta, han väntade några sekunder innan han började veva in och fisken tog betet igen.. Ännu en gång sprutade linan ut.. Jag stod brevid som en pojke på julafton, det va ju min tur att drilla. Men fisken spottade igen. Jag frågade vad det kan ha varit för fisk.. Guiden granskade den sargade betefisken och svarade Cuda, Barracuda. Vi återgick till småfisken..Sen hörde jag ett tickande ljud, ett som jag kände igen mycket väl. Fisk tog sakta lina på något spö, så ja hojtade på guiden som gick fram i fören och kollade läget.. Ett par meningar på spanska till sin kollega och plötsligt stod jag där med fighting-bälte och sele som sedan kopplades på rullen.. "You sit here, no stand up!" Adrennalinet rusade när fisken bara stod och tjurade.. Jag försökte pumpa men det var tvärstopp! Fick in lite lina, blev av med lite lina.. Efter ett tag mjuknade fisken och ja kunda börja hemtagningen till båten. Sen skymtade något mörkt i det klara vattnet.. En stingrocka kom upp med en tjurig min. Guiden uppskattade den till 35kg och efter ett par bilder fick den simma hem. Fan så häftigt ! Vilken jäkla upplevelse !

Jag kände mig jävligt nöjd och satte mig och sippade på min öl och tittade bort mot horrisonten. Men farsan krokade fisk efter fisk och jag började halka efter i tävlingen så ja började fiska igen.. Habbe började se blek ut och klagade över lite illamående men fiskade till trots vidare. Sen kom det där plötsliga rulltjutet igen.. denna gången krokade guiden och passade över spöt till Thomas som började drilla en nyårsraket.. fisken for runt i 110 och ja fick nästan ribba av ljudet som rullen gjorde ifrån sig. Det var en bonito, en tonfiskart av mindre kaliber. Jag förundrades av hur en fisk på ca 3-4kilo kunde vara ett sådant krutpaket ! Fisken bonkades och skulle sedan bli guidens middag.. Habbe såg blekare ut och hängde tillslut över religen och mäskade duktigt. Tiden gick ruskigt fort och plötsligt var det farsans tur att få drilla.. Även denna gång var det en bonito. Snäppet större till och med, ca 4-5kilo. Jag var nöjd som satan med dagen, det var vi nog alla men jag trodde aldrig att vi skulle få uppleva ett sådant fiske när det egentligen inte är någon vidare tid just nu för fisket där nere ! Men dagen visade sig inte  riktigt vara slut än.. Egentligen var det habbes tur att drilla men han passade över till mig pga sina sjöben och ja satte emot duktigt mot något som gick tungt i sidled. Men fisken var inte så uthållig, den kom med ganska fort efter en stund.. Och vad var det som kom upp till ytan? En j*vla sköldpadda !? haha.. vi garvade av förvånan när vi tittade ner i vattnet ännu en gång. Det var ingen liten en heller uppskattningsvis 20kilo !

Vi packade sedan ihop och trollade tillbaka till hamnen.. Vi fick inget mer men vi var mer än nöjda. Alla hade fått bra med fisk och vi hade haft riktigt roligt ! Tur var väl också att vi chartrade båten privat istället för att åka med ett större sällskap på upp till 12pers. Priset för dagen landade på 100euro per skalle. Kontra 70euro för att åka med okända personer. Värt var enda krona !!

Är just hemkommen från gran canaria där ja...

img_0604 (MMS)

Är just hemkommen från gran canaria där jag fick uppleva ett spännande fiske!  Bilder och story kommer imorn.

Köpte en 200L vatten tunna idag så att mör...

img_0585 (MMS)

Köpte en 200L vatten tunna idag så att mörtarna ska ha det lite bättre i framtiden. Btw imorn blir det en tur ut till gäddorna! Hoppas på lite action den här gången. Återkommer med rapport !

Fiskeåret 2010..

Ja, nu sitter man här två dygn in på det nya året. Likt förra årskiftet är det dags för en summering.
Jag läste faktiskt igår vad jag skrev om 2009. Vilket bra år jag hade då.. Inga rekordfiskar men fasen att jag ändå var på g då ! Spänd av förväntan på det nya året gick man in på 2010 och kände att "Fan va nice det ska bli att toppa 2009 ! Vi hann inte ens vänta på islossningen utan startade våran ismetekarriär efter gädda. Nybörjare som vi var lyckades vi till trots pilla upp ett gäng gäddor och en del på faktiskt fina 5-6kg.
För att inte tala om framgången vi hade på strömmen premiären då vi landade 18havsöringar.

Sen hände det, vintern släppte tagen och våren kom.. Den 11 April tog jag och Conny premiär turen i båten. Trots siktdjup på bara 5 cm gav vi oss ut och blötte prylarna. Vi bommade.. Men vad gjorde det ? Vi var ju där nu.. Vårfisket låg framför våra fötter ! Allt var planerat, matrialist som man är hade jag bunkrat upp för jag vet inte hur mycket pengar.. Jag visste exakt hur det skulle gå till, åka ut.. Hugget skulle komma, fotot skulle tas, glädjetjut och returnering.

Men fiskeåret blev inte som jag förväntat mig.. Det skulle komma att bli det sämsta året i mannaminne !
Det ända ljuset var Maskens monster gädda på 16kilo från bråviken. Som också vann BPC2010.
Men det var nära för mig med den gången.. Att ta en fisk som kunnat rädda resten av året.. Om det inte var personbästa skulle det ändå räckt för att snygga till i protokollet.

Våren gick, PikeOpen kom.. Vi bangade.. Vi åkte hem ! Något som JAG aldrig trodde jag skulle göra i fiskesammanhang var ett faktum. Jag gav upp ? Den sega starten på året fick mej att nästan gå in i väggen och tog luften ur mig. Suget fanns inte där längre.. Trots det var jag ute nästa helg iaf ! Samma resultat.. Samma trista resa hem besviken över hur kasst fisket var. Som tröst såg det lika dant ut för de flesta.. En och annan stor gädda landades av folk men proppen släppte liksom aldrig. Jag satsade på vertikalfisket efter gösen i maj.
Ensam åkte jag ut för att slippa prata med någon, inte ha någon med mig att fråga varför fisket var så dåligt.. Plötsligt nöp det till i jiggen.. ha ? en gös.. tillslut hade jag landad 16gösar. Fantastiskt ! Min fiskesjäl vaknade till liv. Vi hade ett fantastiskt försommar fiske efter gösen.. Men dom stora ville inte vara med. Jag brydde mig fantiskt inte, nu fiskade jag antal.. jag behövde få upp självförtroendet igen. Tiden gick fort.. plötsligt var gösfisket borta. Våra gamla ställen gav endast två-tre gösar. Nu var jag inte besviken längre.. Jag blev förbannad.

Om jag inte minns fel var det i juli, jag åkte ut till kåreholm och hämtade båten för sista gången. Det kändes trots det trögafisket vemodigt. Som att åka den där sista resan med hunden till veterinären  och åka hem utan hunden. Det kanske låter fjantigt men fiske åren gick förbi i minnet när jag gick och kastade på bryggan. Abborrarna var på hugget och bjöd till ordentligt. Som om dom tackade av mig för tiden som gått.
Båten fick en ny hemma hamn.. 7mil söder ut i Kaggebo. Mitt i rådande värmebölja gav jag och Conny oss ut och testade mina gamla barndomsvatten. Vi fick bra med fisk.. Inga stora men det högg ! Vi lade ifrån oss det tunga artelleriet och fiskade gädda med jiggspöna. Vi njöt..

Sen kom hösten.. Ett sista hopp inom mig tändes om att vi nu skulle kunna prestera. Det blev en tävlingshöst.. Revansch sugen till tusen. St Anna PikeOpen gick inte bra. Jag gästade i team MMM men vi lyckades inte. Istället vann rivalerna och fiskekompisarna team SlätOmBaken för andra hösten i rad.
Vi satsade stort och drog ner till Västervik för att ge allt.. Vi vann inte där heller men vi fick bekräftat att vi var nog inte var så jävla kassa som vi trodde. Super segt fiske men vi presterade riktigt okej antalsmässigt.
Sen var det dags för tävlingarnas tävling TREXEN. Chrille hoppade in i vårt team SKEPPA MARIN.. Vi åkte upp för att möta the big boys och bara ha en skön dag. Utan några förväntingar att placera oss. Det gick bra (!) vi kom på en helt okej 7e plats av 32 startande lag med tunga namn.

Sen blev det inte mycket mer, jag var mätt.. trots det lilla ljuset i slutet av säsongen ställde jag undan fiskeprylarna.. Istället för att fiska senaste tiden har jag startat med betestillverkning. En skoj men tidskrävande hobby. Jag liksom får hålla på med "fisket" men utan att kunna misslyckas på de sätt som jag gjort i år.
Ismetet startade igen och ja kunde inte hålla mig. Men, som ni vet har vi bara landad en fisk, en fin sådan.. men nja, jag ger mig inte. För nu är det nytt år.. Det här året har jag gett mig FAN på att fiska.. Men jag ska byta taktik tror jag. Lägga tid och satsa rätt. Inte lägga tid och satsa på måfå !

Som ni förstår är jag fortförande jävligt bitter över året som gått. Men det har inte varit bara piss utan jag mår faktiskt till trots bra av att bara vara ute och fiska.

Jag tänker lägga upp en bild som får symbolisera fiskeåret 2010.

Tack och adjö. Nu fan tänker jag på ren svenska ge det nya året en käftsmäll !

Ismete a la bortaplan..

I onsdags drog jag Chrille och Salle till Glan för att göra ett sista försök att snygga till siffrorna innan årsslutet.
Allt flöt på bra och alla spöna var ute snabbt. Vi satte oss för en smörgås och skulle kika på vipporna. Då inser jag att jag åkt ifrån både mackorna och varm oboy som jag alltid har med mig den kallare årstiden. Men, det var bara att strunta i.. Så jag bestämde mig för att pröva abborrarnas humör istället. Vi började pimpla och just som jag kom ner på botten fjongade en vippa upp. Det var mitt spö ! Så jag kastade pimpelspöt åt sidan och trampade iväg. Väl framme vid hålet låg linan still. Jag funderade på om hur vida jag skulle göra mothugg eller avvakta. Men fisketarmen styrde kroppen och jag gjorde mothugg.. Fast fisk! Chrille löpte mot basecamp för att hämta min nya avkrokningsmatta och tänger. Men jag missbedömde djupet och pumpade fisken hårt då blyet plötsligt tittade upp ur hålet och ena kroken satte sig i iskanten.. fisken var borta ! Fan också..

Det var ingen stor fisk, 2-3kg kanske men man blir alltid bitter när man tappar fisk. Jag borrade upp ett nytt hål två meter brevid och tacklade på en ny mört. Nu var det bara att vänta igen.. Jag kände på mig att det skulle hugga snart, om inte i det nya hålet så ett av dom andra. Now its a waiting game, sa jag till chrille. Tiden gick och varken någon vippa löste eller abborre ville hugga. Så vi gjorde upp en brasa och käkade bullens pilsner korv med bröd och hade det ganska trevligt ändå. Men huggen uteblev och vi fick senare packa ihop FF allihopa.

/J

Pga mycket att göra och rådande bakfylla h...

Pga mycket att göra och rådande bakfylla har jag inte uppdaterat bloggen sedan förra ismete passet vi körde i onsdags. Jag tänkte att jag skriver om det imorn och kastar upp nån bild eller två ! ;) jag har också tänkt summera fiskeåret 2010. GOTT NYTT ÅR !