Fredagsfiske

Jag och conny var lediga igår och passade på att sticka ut och fiska. Eller ja, det var ju anledningen till att vi var lediga. Vi kom ut lite sent men  vi börjar få rutin på isfisket och satte snabbt ut våra mörtar i våra lodade hål.
Alla mörtar fiskades på djup mellan 6 och 10meter. Det dröjde en stund och vi hann att fika och tända brasan innan min vippa löste försiktigt.. Jag lunkade fram medans conny plockade fram avkrokningsmatta och verktyg.
Jag såg att linan stod snett bort i hålet och saftade som bestämt innan på ett rejält mothugg. Fisken svarade med långa knyckar och jag förstod direkt att jag drillade en bättre fisk. När gäddan öppnade gapet i hålet såg den grotesk ut.. men Conny greppade gäddan med säkerhet och väl på isen var den inte så stor. Men dock en fin 6kilos på 102cm.



Glada över min andra 100plussare för i år väntade vi spänt på nästa fäll. Under tiden höjde och sänkte vi mörtarna beroende på aktivitet. Sen fällde ett av mina spön ute på 9m och storgädde närverna började pirra i kroppen. Väl framme vid hålet stid linan still så jag avvaktade, tillslut valde jag att nita men fisken hade spottat.. Så jag körde ner mörten på 8m och höll ena tummen på att fisken skulle hugga igen.

Tiden gick så vi började pimpla abbis under tiden. Då ropade conny FISK ! det var samma spö som för en stund sedan löst som visade hugg igen. Den här gången var den ingen tvekan i hugget !! sa conny. Nu var jag ännu mer spänd men tog det piano i alla fall. Väl vid hålet utspelades samma scenario som vid förra fället. Jag kände på linan med fingrarna och kände att det inte var något. Så jag kopplade på vippan igen och gick besviket tillbaka till pimplandet.

Plötsligt killa det till i mitt pimpelspö och upp kom en baby gös. Den fick snabbt simma tillbaka igen.
En abborre nu och jag har dragit en Grand Slam, de var ju inte igår.. sa jag till conny.
Pimplandet fortsatte i takt med att hoppet svek. Då högg det ordentligt på min pirk och ja drillade försiktigt med fingrarna. Väl vid hålet tittade en tjurig gös på ca 1,5 kilo på mig innan min 0,18 nylon gick av.
Fasen då, svor jag och tittade på Conny som trodde att jag spelade teater.

Dagen blev seg och vi hade till och med glömt att käka. Så vi hoppade ner i matsäcken och rotade fram en varin köpe-smörgås från statoil. Då löste min vippa igen ute på 9m. Men ingen fisk den här gången heller. Vi kom fram till att det måste varit gös som gäckade oss.

Jag drog upp mörten och snärtade det sista livet ur den och snittade den med kniven ifall det skulle falla gösarna mer i smaken. Men det blev inget mer förutom två abborrar för mig. Årets första grand slam bokfördes men vi var inte nöjda när vi gick till bilen. Men, sådant är fisket. Vi ses !

/J

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0