Värt väntan..

Igår drog jag och Conny iväg på ett ismete pass på sjön. Tanken var att komma ut så tidigt som möjligt men som vanligt är man lite trött i mössan på morgonen och det drog ut på tiden.
Väl vid sjökanten var planen klar, ut med alla spöna på rätt ställe, noga placerat. Vi använde oss av mitt nya portabla ekolod för att hitta branten med rätt djup. 
 Trots att vi tagit lite lång tid på oss var vi riggade och klara med alla spön kl halv 9. Tanken var att spöna skulle få bli liggandes på samma plats hela dagen och att vi inte skulle springa och borra nya hål och flytta spön för att störa så lite som möjligt. Vi tog oss en varsin varm kanelbulle och en kopp och tittade ut över sjön. Solen sken som tusan och vi såg knappt våra spön, fy fan vad härligt det var. Då plötsligt skickades Connys vippa upp i luften på just det stället där vi trodde mest på stor gädda ! Conny joggade nervöst fram och jag kom efter med tång, avkrokningsmatta etc.. Till vår stora besvikelse hade fisken tagit mörten och lämnat ett tomt tackel på botten. Conny såg grymt besviken ut och det var han nog. Det var jag i alla fall ! Vi tacklade på en ny mört omgående och skickade ner den på samma djup.

Vi solade och käkade choklad fingar.. Trots det underbara vädret blev vi rastlösa och bestämde oss för att kika runt lite med ekolodet efter några heta ställen att fiska på ifall vi måste hitta på något om det inte hugger.
Vi borrade en bra bit bort från våra riggade spön, i en ganska tät rad ut mot djupet. Av en slump tittade jag bort mot spöna och just i det ögonblicket fjongade en vippa upp. Jag rusade det fortaste jag kunde fram mot spöet. Men det var inte mitt spö, det var återigen ett av Connys. Han väntade till fisken började ta lina.. och som den gjordet det! Conny satte mothugget och började drilla. Den är inte så stor, sa conny. En kortare rusning senare lyfte jag upp en fin 4kilos gädda på avkrokningsmattan. -Skitsamma att den inte var större, jag är jävligt glad ändå ! sa Conny med ett leende.

Efter att Conny gjort ett nytt hål och riggat det blev vi sugna på att pimpla lite abbisar. Under tiden diskuterade vi hur dåliga vi var på att pimpla, vi kom fram till att vi inte ens fått två-siffrigt med abborre på pimpel under våra liv. I och för sig har vi aldrig satsat på att pimpla abborre men ändå ! Sen plötsligt killade det till i mitt spö och jag drog upp en arg lite tusenbroder. Sen blev det en riktigt abborr-bonanza för mig, jag plockade småborre efter småborre medans Conny inte fick en enda ! Ni som känner mig vet att jag älskar att tråka den jag fiskar med om jag får mest. Igår var det Connys tur..

Tiden gick fort trots att gäddorna inte var på hugget.. Klockan sprang iväg och det kändes som vi lika gärna kunde packa ihop. Men i bakhuvudet ekade Eriks mening om att dom brukar få mycket fisk runt kl 16.. Så vi höll ut. Vi bestämde oss dock att flytta ut två spön på 10meters djup där vi på lodet såg att det stod betesfisk.

Sen kom hugget vi väntat på, min vippa löstes ut våldsamt och vi som satt långt bort fick en rejäl språngmarsch.
Väl framme vid hålet såg jag hur linan stod snett bort under isen. Men jag tog det piano och väntade till fisken tog lina. Sen satte jag mothugget och spöet bågade djupt.. Jag kände att det var en tyngre fisk men det kom upp väldigt snällt mot hålet. Men sen förstod fisken faran och rusade.. Nu började svettpärlorna titta fram i pannan.. Jag fick flashback från när Pelle drilla sin 10+. Efter ett par rusningar var fisken redo och Conny greppade fisken och drog upp den på mattan. En fin skönprickig 104 centimetersfisk tittade förvånat på mig. Conny sprang och hämtade kameran och jag väntade på att väga till Conny kom tillbaka.. Vågen visade 7,9kg. Inte det där personbästat jag väntat på men en jäkligt fin fisk. Efter ett par snabba foton fick den simma hem.



Vi gav det en timme till men det blev inget mer. Vi var trots bara 2 fiskar nöjda med dagen. På vägen hem kändes det som om det kanske släpper nu, proppen som suttit ivägen för mig sedan mitt kanonår 2009.

Om vi ska ut nästa helg ? Eh, Aa !
mvh J

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det var väl pb för dig på isen Jocke? Du skiljer väl på spinn o is eller.mvh Henry.

2011-03-13 @ 19:11:58
Postat av: Jocke

Ska man skilja ? Spöfångad gädda som spöfångad gädda matshenry! Men visst var det pb på isen det var det ju.. Om man nu räknar så!

2011-03-13 @ 22:33:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0