Gäddkungen.

I lördags var det dags att utse vem av mig Matsa och Chrille som är den egentliga Gäddkungen.
Alla i samma båt, inga konstigheter.. Flest landade gäddor ger titeln Gäddkung fram till i höst.

Chrille plockade upp mig vid halv 8, vi lastade in prylar och åkte till smedby för att möta Matsa.
I bilen började tjattret.. Matsa gjorde inga undantag utan öppnade direkt med att jag och Chrille borde köra som ett lag för att ha någon chans. Chrille hängde på och svarade upp. Jag bestämde mig för omvänd psykologi..
Då har man alltid något att falla tillbaka på om de skulle gå åt pipan.
Reglerna var klara när vi anlände till bryggan. Gäddan räknas som landad när man tagit tag i tafsen. En gädda över metern räknades som 3.

Fullfart ut till klarare vatten.. Matsa fick guida då han lagt upp en plan för dagen. Första stoppet var en stor och relativt djup vik som brantade upp mot vassen. Alla tre i båten fick en känsla av stor fisk trots en trög start på säsongen. Inget hände men humöret var på topp, alla var taggade till tusen för att få den prestigefyllda titeln Gäddkung. Då är ju liksom snacket över..

Efter en stunds kastande simmade min buster åt fel håll, ett kvickt mothugg och första fisken drillades i takt med att självförtroendet steg. Ingen bjässe precis... snäppet större än draget. Men va fan fisk är fisk och tävlingen var nu igång på allvar. Vi fiskade klart i viken utan något mer att bokföra så vi drog vidare.
Fisket var trögt trots bra förhållanden. Vinden tilltog duktigt så vi blev ganska begränsade i vårt sökande då vikarna med pålandsvind blev grymt svåra att fiska i. Efter ett tag hittade vi fisk utanför en liten vassrugge med betydligt klarare vatten än tidigare. Jag krokade fisk nr 2 och 3. Det började helt plötsligt kännas säkert..
Men grabbarna i fören var snabbt nere i boxarna för att leta upp någon liknande kulör. -Den gammla favoriten levererar som vanligt hojtade jag. Extra nöjd blev jag när jag upptäckte att varken Matsa eller Chrille hade någon sån.. Jerksen haglade ut över platsen.. plötsligt ser jag en skugga närma sig mitt bete.. Chrille tittade också nervöst.. Ett snabbt spinnstopp och fisken gapar. Men jag lyckas inte kroka den till Matsas förtjusning.

Efter en stund hörs en bekant melodi i fören.. Ahopp, matsa har fisk ! Vad står de nu då ? Va ? 3 -1 -0.. Nu händer de.. sa matsa.
Minuten efter ropar chrille fisk och nu är alla med i matchen. Matsa lyckas också dra en snipa till. Vi åkte vidare till nästa vik. Men där var vattnet riktigt skitigt, ingen av oss trodde på de.. Det enda som fick våran uppmärksamhet var en död älg i vassen.
Nää, här kan vi inte va. Vi drar vidare. Flera platser fick smaka jerk men ingen gädda var hemma.
Ett stort svart moln närmade sig snabbt. Kort där efter kom regnet. Mer än halva dagen hade gått och nu var det riktigt trögt.. Matsa med planen hade ett ställe till, jag tvekade men vi åkte dit iaf. Chrille drog en fuling när vi gled in i viken. -Nja jag ska ta en här innan vi hinner in.. Och vad händer ? på turbo-jerk kommer en snipa i full fart och klipper betet ! Shiit tänkte jag.. nu står de plötsligt 3-2-2 ! Nu kan allt hända.. Men kastet efter de small de på en snipa till på mitt spö.. Pju.. skönt ! Chrille kan få vinna, de kan jag köpa.. men inte matsa tänkte jag tyst för mig själv.. Några mer fiskar ville inte vara med i matchen. Så vi åkte upp till Kåreholm igen där vi skulle köra några sista kast innan vi nådde mållinjen. Matsa sucka och stöna.. va fan är de här ? Chrille tittade nervöst på klockan, han hade en tid att passa. Det var också något som pillade matsa i ögat. Vadå en tid och passa ? Vi fiskar ju ?

Inget hände så vi packade ihop. Gäddkungen var korad. Skönt, slutsnackat ! Matsa hade sina invändningar om hurvida jag var gäddkung eller ej. Men det gör mig inget.. För allt detta var hans idé. Det var han som ville få slut på tjaffset över sommaren för att sen i höst igen köra nästa upplaga av tävlingen. Då kommer nog fler bli inblandade i denna kamp. Vissa påstår att man inte kan utse en gäddkung hur som helst. Men ni är välkommna till hösten. Tanken är då att tävlingen ska ske på neutralt vatten.. Snarare vårat nya landställe. På kvällen grillar vi och dricker öl, låter snacket gå liksom. Vi får se.. det är långt kvar.. Men kanske inte ens lever då. Vi kanske har blivit uppätna av stora gäddor tills dess. 
Tack grabbar för denna gång ! Nu är de fan gös som gäller.. gäddan vinner. 

Det blev tyvär inga bilder, kameran har hamnat på annan address.. Orkade inte hämta den och bloggen måste ju uppdateras!

Tack och adjö, fågelfrö !
/J 

Kommentarer
Postat av: Perra

Grattis Jocke! Hoppas det får tyst på den där Mats nu ;)

Det låter trevligt med lite fiske o en helkväll med bärken.

2010-06-03 @ 15:51:55
URL: http://rumpekrafs.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0