Gösbert.

Vaknade imorse med fruktansvärt ont i halsen. Så efter att jag proppat i mig pill´s lade jag mig i soffan och kollade på teve. "Tjugo gös" ekade i mitt huvud. Stefan ringde nämligen igår och berättade om att dom hade haft ett helt ok fiske. Jag släpade mig upp en stund senare, packade alla prylar och åkte. Jag klarade inte att sitta i soffan med vetskapen om att gösen är på g.

Väl ute i kåreholm riggade jag vertikalspöt och jiggspöt på bryggan i lugn takt och drog sedan in mot stegeborg.
Jag nötte och nötte. Åkte till nästa ställe, men inte ett pill i jiggen.. Som om inte det vore nog dök det snabbt upp mörka moln på himlen.
Jenny smsade och skrev att jag borde åka hem för att de åskade och blixtrade inne i stan. Men jag hade ju inte märkt något så jag fiskade vidare. Helt plötsligt sken hela skärgården upp och det brakade loss så det skakade i båten. Jag måste erkänna att jag kände mig ganska liten. Så jag åkte ut igen mot bättre väder.

Tillslut smsade jag Stefan och frågade om det verkligen var gös dom hade fått. Jag tänkte på hur skönt det hade varit i soffan men tänkte att jag ska nog testa stället som gav en gös i måndags. Trots att jag nött med jiggen på de stället duktigt och bara fått en gös fick det bli ett stopp där. Jag körde helhjärtat med vertikal fisket då det var det enda som funka enligt stefan. Efter en stund nöp det till och jag gjorde mothugg. En arg liten göshane tittade sen på mig i båten. Fan va skönt ! Första vertikalgösen !

Precis då ringde Stefan och undrade hur de gick.. Jo då svarade jag, ja landade just första för dagen.. Han rekommenderade mig att lägga ut en markör. För finns det en finns det fler. Sagt och gjort.. Jag fiskade vidare och precis lika plötsligt som blixten slog ned började gösen att fullkomligt kasta sig över min limegröna Fin-S jigg.
Fan det här är ju riktigt kul ! Två timmar senare hade jag landat 11 gösar med en topp på 3,8kg.



Jag tog en liten paus och käkade en macka och förundrades över denna effektiva metod. Att gösen hugger stenhårt bara 2-3m under båten kändes för några timmar sen omöjligt och nu var det det enda som funka.
Ganska märkligt ändå att fisken inte skyggar för båten ?
Jag fiskade vidare och kunde sedan runda av fisket med 16 landade fiskar och ett tiotal bommade hugg och tappade gösar. Visst, de blev inga rekord gösar. Mesta delen fisk såg ut som den på bilden. Men äver dom i den storleken bjöd upp till kamp ! Sista fisken vred sönder beteslåset under drillen och försvann ner i de blå igen. Snacka om karatehugg, o de på lätta vertikalprylar. Har ni inte prövat så gör de. Detta fisket är här för att stanna och jag kommer garanterat fortsätta med det. Fan va kul !

/ J

Kommentarer
Postat av: Jennys Morfar

Vill gärna ha så många gösar vi kan få!!

Men det verkar inte bli så "Sorry"

2010-05-25 @ 11:41:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0