Söndagsfiske

Igår hade jag Dennis och Danne planerat ett fiske ute i skärgården. Vart någonstans vi skulle sjösätta var det inte bestämt utan vi tog det beslutet i bilen på väg ut. Efter ett snabbstopp på Statoil i söderköping hamnade vi nere i södra finnö och tuffade sedan finntarmen ut till alla heta gäddvikar. Sega från kvällen innan började vi fiska av. Det tog inte lång stund innan första och andra gäddan fick se hur snyggt jag har stripat båten.
Men sen tog det ett bra tag innan vi fick kontakt igen. Vik efter vik plöjde vi av.. pga rådande huvudvärk och sugande mage var vi inte så uthålliga. Fem snabba kast ochen vidare.. Inte riktigt som vi hade tänkt fiska. Men sen bestämde vi oss för att verkligen nöta av en vik där vi såg hur gäddorna stod uppradade på botten. Då lyckades jag pilla upp min andra gädda för dagen. Men gäddorna verkade mer sugna på mys i vassen än att äta våra beten. Klockan sprang iväg och vi kände att 3fisk på en dag inte var ett okej resultat att åka hem med.
Vi bestämde oss för att åka till ett ställe i närheten där jag har varit med om riktigt bra fiske förr..



 Vi led sakta in i den lilla viken och tog de första kasten på drift, redan i de första kasten för mig och dennis fick vi kontakt. Så vi släppte försiktigt i ankaret och började fiska. Efter 30 minuter hade vi landat 10 gäddor på samma lilla område. Dennis som tidigare varit grymt gnällig och skulle sälja allt i fiske väg han hade kvittrade av glädje.
Inga bamsingar till gäddor men alla låg mellan 3-4,5kg. Efter en stund kom det två båtar glidandes in i viken. -Amen va fan, säg inte att dom ska in här ? sa jag irriterat. Jo visst skulle dom det.. två tyskar i varje båt började kasta. Jag visade mitt missnöje med att dundra ett kast en halv meter från deras båt. Men de tittade bara förvånat på mig och fortsatte fiska. Fan så jävla arg jag blir på sånt här, sa jag. Dennis häll med och undrade varför 3 båtar ska trängs i en liten pytte vik när sverige har världens största skärgård. Vi beslöt oss för att sticka iväg och pröva ett annat ställe för att sedan komma tillbaka. Sagt och gjort.. Men det nya stället var fisk tomt så vi åkte tillbaka. Vi landade ett gäng till och när klockan slagit 19:00 någonting så stod vi på restultatet 17 landade fiskar och jag-vet-inte-hur-många missade gäddor. Betet för dagen åter igen var nya modellen Raider.. Jag hade hunnit göra två stycken till efter succen med dennis raider rainbow förra helgen. Vi tog 16gäddor på raider och en på buster.  Vi var nöjda och hungriga så vi åkte hem.
En grymt skön dag på sjön trots en i hängande baksmälla.



Nästa helg är det pike open. Har ställt in mig på en trög dag iom gäddornas lek men vi får hoppas på det bästa. Det behövs ju bara 3 fiskar för att vinna !

mvh. Jocke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0