Spännande fiske på bortaplan..

I söndags ringde klockan vid 7, jag gnuggade ögonen och funderade på att komma med en dålig ursäkt för att få stanna hemma och fortsätta sova. Jag snosade ett par minuter, sen hoppade jag upp borstade tänderna och kokade upp vatten och fyllde termosen. Sen bar det av till Glan där jag skulle möta upp Erik & Pelle i Team Pike Hunt. Vi möttes på parkeringen och småsnackade lite medans vi lastade våra pulkor och gav oss ut på isen.

Väl framme på den tilltänkta fiskeplatsen började vi sätta ut våra spön. Klockan var inte så mycket så jag tog det med ro, annars brukar jag vara ganska stressad och vilja få ut mina spön så fort som det bara går. Nu var jag tvungen och kika lite på de andra boysen som är riktigt hemma i Glan och se deras taktik. När jag höll på med mitt sista spö löste vippan ut på det spöt som jag riggade klart först.. En snabb rusch fram och mothugget satt.. En arg två kilos gädda fick se ovansidan av isen. Fan vad kul, dagens första var landad och klockan hade väl precis passerat halv 10-10. Det var också årets första för min del så nu var det bara vara med.. nu kommer det fler! tänkte jag och kollade över mina spön. Vi satte oss ner och snackade och jag tänkte ta en macka.. Missade nämligen frullen pga snosen tidigare på morgonen.. Efter två tuggor plingade det till och andra fället för dagen kom. Även denna gång på ett utav mina spön ! Inte mycket till drill med dagens andra gädda var landad. En grann gädda i samma storlek som den första. Båda gäddorna högg på de spön som var närmast vassen..

Nu gick tiden så vi bestämde oss för att grilla våra korvar.. Tydligen brukar det hugga när det är dags att grilla korv för grabbarna i TPH. När jag hade två tuggor kvar på min första korv sa Erik, Undra om det blir någon korvgädda idag.. Jag hoppades som satan på fäll så jag drog ut lite på korven och tog mindre tuggor för att det skulle bli fäll.. PLING ! Pelles vippa löste ut våldsamt.. Vi kutade bort och Pelle nitade fisken som svarade med tyngd. Vi spekulerade i storleken på gäddan och kom överens om att det var en 7plussare av drillen att dömma.
Pelle fick in lina men fisken svarade med långa och bestämda rusningar.. Väl vid hålet såg fisken inte så stor ut.. Huvudet var ganska litet.. Efter en stund lyckades jag med ett gälgrepp och lyfte fisken som växte ju mer gädda vi fick upp ur hålet. Erik kutade och hämtade våg och måttband. Undertiden opererade jag och Pelle. Gäddan hade tagit ordentligt och satt djupt. Men vi lyckades bra och nu kom vi fram till det vi väntat på.. Vägning! Vågen visade tillslut 10,72kg fördelat på 111cm ! Nytt personbästa för Pelle var ett faktum. Det var bara att lyfta på hatten och gratulera.



Finns det en finns det fler tänkte jag och spanade över sjön. Lite bitter får jag nog allt erkänna att jag var. Det kunde ju lika gärna varit på mitt spö. Men sånt är isfisket. Kul ändå !! Det blev genast snack om storfiskar samtidigt som telefonerna gick varma till vänner och bekanta. Vi satte oss ner igen och väntade på nästa fäll.
Det tog faktiskt inte så jädra lång tid innan det kom, den här gången var det Eriks tur. Han sladdade iväg från basecamp med riktigt mot hålet. Men lika snabbt som det hände var det över. Erik hann endast känna lite ryck i spöt, Surt !
Efter ett tag anslöt sig den tredje medlemmen i TPH - Johan. En finne som inte badar bastu, enligt Erik.
Han var iaf sugen efter att ha hört om Pelles 10+ så han satte snabbt ut sina spön. Men fiskarna verkade inte vara sugna längre, ryktet kanske gick om farliga mörtar.. vad vet vi.
Men det skulle bli ett fäll till den här dagen. Återigen på mitt spö,inne vid vassen igen.. Denna gången var det en lite bättre gädda i 3-3,5kilos klassen..


Denna fick avsluta dagens fiske. Kul och lärorikt var det. Alltid kul med nya nördar att snacka fiske med. Sen ska det väl tilläggas att detta var tänkt att bli lite av en "tävling" mellan teamen. Dock om vi tävlade i antal fiskar eller störst fisk råder det delade meningar om ;)

Vi syns och hörs.

Kommentarer
Postat av: Erik

Grymt bra text Jocke! Nu laddar vi för nästa helg, gränsen är ju bruten och nästa gång är det vår tur!

2011-01-31 @ 22:44:44
URL: http://teampikehunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0