Gäddkungen.

I lördags var det dags att utse vem av mig Matsa och Chrille som är den egentliga Gäddkungen.
Alla i samma båt, inga konstigheter.. Flest landade gäddor ger titeln Gäddkung fram till i höst.

Chrille plockade upp mig vid halv 8, vi lastade in prylar och åkte till smedby för att möta Matsa.
I bilen började tjattret.. Matsa gjorde inga undantag utan öppnade direkt med att jag och Chrille borde köra som ett lag för att ha någon chans. Chrille hängde på och svarade upp. Jag bestämde mig för omvänd psykologi..
Då har man alltid något att falla tillbaka på om de skulle gå åt pipan.
Reglerna var klara när vi anlände till bryggan. Gäddan räknas som landad när man tagit tag i tafsen. En gädda över metern räknades som 3.

Fullfart ut till klarare vatten.. Matsa fick guida då han lagt upp en plan för dagen. Första stoppet var en stor och relativt djup vik som brantade upp mot vassen. Alla tre i båten fick en känsla av stor fisk trots en trög start på säsongen. Inget hände men humöret var på topp, alla var taggade till tusen för att få den prestigefyllda titeln Gäddkung. Då är ju liksom snacket över..

Efter en stunds kastande simmade min buster åt fel håll, ett kvickt mothugg och första fisken drillades i takt med att självförtroendet steg. Ingen bjässe precis... snäppet större än draget. Men va fan fisk är fisk och tävlingen var nu igång på allvar. Vi fiskade klart i viken utan något mer att bokföra så vi drog vidare.
Fisket var trögt trots bra förhållanden. Vinden tilltog duktigt så vi blev ganska begränsade i vårt sökande då vikarna med pålandsvind blev grymt svåra att fiska i. Efter ett tag hittade vi fisk utanför en liten vassrugge med betydligt klarare vatten än tidigare. Jag krokade fisk nr 2 och 3. Det började helt plötsligt kännas säkert..
Men grabbarna i fören var snabbt nere i boxarna för att leta upp någon liknande kulör. -Den gammla favoriten levererar som vanligt hojtade jag. Extra nöjd blev jag när jag upptäckte att varken Matsa eller Chrille hade någon sån.. Jerksen haglade ut över platsen.. plötsligt ser jag en skugga närma sig mitt bete.. Chrille tittade också nervöst.. Ett snabbt spinnstopp och fisken gapar. Men jag lyckas inte kroka den till Matsas förtjusning.

Efter en stund hörs en bekant melodi i fören.. Ahopp, matsa har fisk ! Vad står de nu då ? Va ? 3 -1 -0.. Nu händer de.. sa matsa.
Minuten efter ropar chrille fisk och nu är alla med i matchen. Matsa lyckas också dra en snipa till. Vi åkte vidare till nästa vik. Men där var vattnet riktigt skitigt, ingen av oss trodde på de.. Det enda som fick våran uppmärksamhet var en död älg i vassen.
Nää, här kan vi inte va. Vi drar vidare. Flera platser fick smaka jerk men ingen gädda var hemma.
Ett stort svart moln närmade sig snabbt. Kort där efter kom regnet. Mer än halva dagen hade gått och nu var det riktigt trögt.. Matsa med planen hade ett ställe till, jag tvekade men vi åkte dit iaf. Chrille drog en fuling när vi gled in i viken. -Nja jag ska ta en här innan vi hinner in.. Och vad händer ? på turbo-jerk kommer en snipa i full fart och klipper betet ! Shiit tänkte jag.. nu står de plötsligt 3-2-2 ! Nu kan allt hända.. Men kastet efter de small de på en snipa till på mitt spö.. Pju.. skönt ! Chrille kan få vinna, de kan jag köpa.. men inte matsa tänkte jag tyst för mig själv.. Några mer fiskar ville inte vara med i matchen. Så vi åkte upp till Kåreholm igen där vi skulle köra några sista kast innan vi nådde mållinjen. Matsa sucka och stöna.. va fan är de här ? Chrille tittade nervöst på klockan, han hade en tid att passa. Det var också något som pillade matsa i ögat. Vadå en tid och passa ? Vi fiskar ju ?

Inget hände så vi packade ihop. Gäddkungen var korad. Skönt, slutsnackat ! Matsa hade sina invändningar om hurvida jag var gäddkung eller ej. Men det gör mig inget.. För allt detta var hans idé. Det var han som ville få slut på tjaffset över sommaren för att sen i höst igen köra nästa upplaga av tävlingen. Då kommer nog fler bli inblandade i denna kamp. Vissa påstår att man inte kan utse en gäddkung hur som helst. Men ni är välkommna till hösten. Tanken är då att tävlingen ska ske på neutralt vatten.. Snarare vårat nya landställe. På kvällen grillar vi och dricker öl, låter snacket gå liksom. Vi får se.. det är långt kvar.. Men kanske inte ens lever då. Vi kanske har blivit uppätna av stora gäddor tills dess.
Tack grabbar för denna gång ! Nu är de fan gös som gäller.. gäddan vinner.

Det blev tyvär inga bilder, kameran har hamnat på annan address.. Orkade inte hämta den och bloggen måste ju uppdateras!

Tack och adjö, fågelfrö !
/J

Just i detta nu... Bröderna Bauer vid regn...

img_0249 (MMS)

Just i detta nu... Bröderna Bauer vid regnbågssjön.. Ingen fisk än så länge.. Men det kommer. Rapport ang gäddfisket idag och kampen om gäddkungen kommer imorn.. /J

This is what we fight for ! Må bästa man ...

img_0245 (MMS)

This is what we fight for ! Må bästa man vinna ;)

Gös Kväll.

Igår åkte jag och Conny ut en sväng efter jobbet för att vertikalfiska lite. Vi tog även med oss lite met-prylar eftersom flickvännerna gav oss tummen upp att komma hem lite senare. Vi började på det numera "vanliga" stället. De tog en liten stund och ja började tveka. -Gösen kanske har flyttat på sig nu, lekbestyren är nog klara iaf ! sa jag till conny. Just som jag kände för att flytta på oss gjorde conny mothugg. Första gösen landad. Ingen bjässe precis men väl en godkänd fisk. Vi jobbade vidare och fler gös fick syna insidan av båten. Kul för Conny, tänkte jag som ännu inte fått någon. Men tillslut nöp det även i min jigg..

Vi åkte till ett annat ställe där det var lite djupare. Men inget hände där. Så conny föreslog att vi skulle plocka några strömmingar och testa att meta medans vi jiggade för att öka våra chanser ytterliggare. Sagt och gjort..
En stund senare med en hink fylld med strömming var vi tillbaka på ställe nr 1. Vi gjorde prylarna klara och lade ut. Det är faktiskt lite nostalgiskt att sitta och kolla flöten. Fan va skönt ! Och en bättre kväll kunde vi inte få !

Plötsligt börjar Conny vrida på sig och hojtar om fisk. Jag tror honom inte så jag fortsätter mitt vertikalande.
När jag sen vänder mig om ser jag hur hans spö står i en djup båge. -Tror du mig nu eller ? Jooo då conny ja tror dig ! -Är de gös eller ? frågade jag.. Njaa, det känns mer som gädda. En trind gädda visar kort där efter sidan innan den rusar igen. Conny drillar försiktigt eftersom vi fiskar med floucarbon tafsar när vi metar gös.
En stund senare håvar jag gäddan. En fin sak på 6 pannor. Kul ! Men ska jag vara ärligt är jag besviken.. Hellre en gös i sån sice ! Sa Conny. Ett snabbt kort och i med den igen..

Conny tar två gösar till  innan vi ger upp. Metet gav inte mer än den gäddan. Men det var kul ändå.
Vi packar ihop och drar oss hemmåt. Det var bara att se sig slagen idag. Jag tog endast en gös.. conny, aa han tog 5. Så det var ett ganska magert resultat men en trevlig kväll. Nu är de bara vänta in lördag, Då Gäddkungen ska utses !

/J

När klockan slår fyra ska jag plocka upp...

När klockan slår fyra ska jag plocka upp Conny och Bauer. Vi ska ut och fiska gös ! Är riktigt sugen nu.. Har köpt lite nya jiggar som ska prövas ! Rapport kommer ikväll. Vi hörs ! Sms blogg skickat från min iPhone.

Ang. Gårdagensfiske..

Jo, vi åkte ut. Jag, Conny och den gamla jigg fantomen -Farsan. Men fiske blev det inte så mycket av.
9-12m/s visade sig inte vara så bra för vertikalfisket. Vilket jag egentligen visste om.. Men fiskar fan som man är var de värt ett försök. Vi gav upp efter en kort stunds trälande. Vi letade lä men de gick inte att hitta.
Men snart sitter man där igen. För fiska måste man, likt äta, sova.. you name it.

Dessutom ska Mästarnas Mästare utses. Matsa ringde och undrade om vi skulle göra klart vem som verkligen är Gäddkungen. Det blir jag Chrille och Matsa, som i samma båt ska slåss om titeln. I höst blir det en ny tur om titeln. Tävling är alltid kul.

Fredagsmys.

Igår åkte jag och bauer ut för att vertikalfiska lite. Det var premiär för dennis som bara fiskat gädda såhär långt i år. Vi hade som plan att söka nya ställen där fisken står för att få lite mer bredd på fisket.
Vi startade på ett ställe som ser lovande ut. Men efter en stund utan fisk åkte vi vidare. Vi åkte till de stället som jag tidigare i veckan fått mycket fisk på, för att bauer skulle få känna på lite gös. De tog en liten stund sen så nöp det till i min jigg. Gös nr ett var landad och återutsatt. -Så, enklare än så kan de inte bli. Nu vet du att de funkar.. sa jag. Så kom hugg nr två. En fin hongös gapade över... jo, min jigg. Dennis tyckte det var fusk men sa att snart smäller det en feting på hans prylar. Men jag hann att landa både en och tre till innan de killade till i hans grejor. Men den där stora som han hade hoppats på var det inte, snarare den storas frukost. Men men, gös är gös och de var hans första på vertikalspöet. Vi körde en stund till men gösen verkade inte vara på hugget.

Vi hissade upp el-snurran och gasade vidare. Men allt efter som började vinden tillta och de blev svårt att fiska på de stället som vi tänkte fiska av. Vi gav det ett ärligt försök men det blev liksom inget vidare. Helt plötsligt ropar dennis om fisk. En fin borre runt kilot visar sin breda sida vid båtkanten och försvinner i en liten virvel. Fan också gormade bauer. Vi gav till slut upp för vinden och åkte vidare. Ett par tveksamma stötar i jiggarna var allt vi fick på nästa ställe. Då hade klockan gjort sitt och vi packade ihop för hemfärd. Vi räknade in till 6 landade gös.

Men, man ska vara glad för de. Det är lätt att bli bortskämd om man en dag har ett riktigt givande fiske.
Imorn blir det ett pass igen. Sen är de måndag och jag återgår till arbetet och vanliga rutiner. Med andra ord bara fiske 2ggr i veckan ;)

Gösbert.

Vaknade imorse med fruktansvärt ont i halsen. Så efter att jag proppat i mig pill´s lade jag mig i soffan och kollade på teve. "Tjugo gös" ekade i mitt huvud. Stefan ringde nämligen igår och berättade om att dom hade haft ett helt ok fiske. Jag släpade mig upp en stund senare, packade alla prylar och åkte. Jag klarade inte att sitta i soffan med vetskapen om att gösen är på g.

Väl ute i kåreholm riggade jag vertikalspöt och jiggspöt på bryggan i lugn takt och drog sedan in mot stegeborg.
Jag nötte och nötte. Åkte till nästa ställe, men inte ett pill i jiggen.. Som om inte det vore nog dök det snabbt upp mörka moln på himlen.
Jenny smsade och skrev att jag borde åka hem för att de åskade och blixtrade inne i stan. Men jag hade ju inte märkt något så jag fiskade vidare. Helt plötsligt sken hela skärgården upp och det brakade loss så det skakade i båten. Jag måste erkänna att jag kände mig ganska liten. Så jag åkte ut igen mot bättre väder.

Tillslut smsade jag Stefan och frågade om det verkligen var gös dom hade fått. Jag tänkte på hur skönt det hade varit i soffan men tänkte att jag ska nog testa stället som gav en gös i måndags. Trots att jag nött med jiggen på de stället duktigt och bara fått en gös fick det bli ett stopp där. Jag körde helhjärtat med vertikal fisket då det var det enda som funka enligt stefan. Efter en stund nöp det till och jag gjorde mothugg. En arg liten göshane tittade sen på mig i båten. Fan va skönt ! Första vertikalgösen !

Precis då ringde Stefan och undrade hur de gick.. Jo då svarade jag, ja landade just första för dagen.. Han rekommenderade mig att lägga ut en markör. För finns det en finns det fler. Sagt och gjort.. Jag fiskade vidare och precis lika plötsligt som blixten slog ned började gösen att fullkomligt kasta sig över min limegröna Fin-S jigg.
Fan det här är ju riktigt kul ! Två timmar senare hade jag landat 11 gösar med en topp på 3,8kg.

Jag tog en liten paus och käkade en macka och förundrades över denna effektiva metod. Att gösen hugger stenhårt bara 2-3m under båten kändes för några timmar sen omöjligt och nu var det det enda som funka.
Ganska märkligt ändå att fisken inte skyggar för båten ?
Jag fiskade vidare och kunde sedan runda av fisket med 16 landade fiskar och ett tiotal bommade hugg och tappade gösar. Visst, de blev inga rekord gösar. Mesta delen fisk såg ut som den på bilden. Men äver dom i den storleken bjöd upp till kamp ! Sista fisken vred sönder beteslåset under drillen och försvann ner i de blå igen. Snacka om karatehugg, o de på lätta vertikalprylar. Har ni inte prövat så gör de. Detta fisket är här för att stanna och jag kommer garanterat fortsätta med det. Fan va kul !

/ J

Skön dag !

Sjukskriven efter operationen som man är tog jag tillfället i akt och åkte ut till båten.
Klockan var väl runt elva när jag kom ner, ja satt mig på bryggan och började pilla med spöna. Tanken var att ta lite strömming för att senare meta gös. Väl på strömmingshaket fyllde jag hinken snabbt. Men det var så jävla skönt väder så jag satt kvar ett tag och njöt i solen medans det killade skönt i spötoppen. När jag precis skulle ge mig fick jag en borre på kroken. Så jag tänkte att varför inte testa jigga lite under stimmet med mat. En knall gul relax jigg borde utmärka sig duktigt tänkte jag och började kasta. Men abbisarna verkade inte så sugna på min jigg. Jag nötte men inget hände. Så ja riggade om till drop-shot och en brun maskliknande jigg. I första kastet satt en borre. Yes ! Efter en stund hade jag landad sex abborrar i lagom size. Gott på mackan tänkte jag.. Men de fick simma tillbaka igen.

Ja åkte in till gösparadiset med höga förhoppningar. Två meten i aktern och jag med jiggspöet i fören. Några löjor sprätte i ytan och allt kändes förjävla bra. Sjukskriven ? De kan jag leva med.. tänkte jag. Tiden gick men inget hände. Trots strålande väder började jag bli lite otålig. Mete kanske inte är min melodi riktigt. Jag gillar att effektivt fiska av och åka till nästa. Så, så fick de bli. Efter ett kortare platsbyte fick jag en rejäl stöt i spöt. Ett snabbt mothugg senare och en arg liten göshane fick syna insidan av båten. Jag fiskade vidare men fick inte mer en ett par nyp i jiggen. Men de gjorde inte så mycket. Årets första gös är landad och det är lite tidigt än sålänge så de kommer bara att bli bättre ! Skön känsla.

Vi hörs ! /J

Fångstrapport kan man lungt påstå ! Så...

Fångstrapport kan man lungt påstå ! Såhär mycket fisk har vi inte drillat på länge, kul och underhållande. Vad vi fiskade ? Måste jag svara på de ? Okej då, vi fiskade strömming. Visst, inget extrem fiske men fan vad kul det var ! Efter en lång torka uppskattade man lite kill i spöet ! Strömming och abborre östes upp i båten. Vi garvade gott när någon i båten fällde kommentaren "hur många fiskar renodlad c&r fiske på strömming?" haha. Aja.. De blir fiske igen på måndag. Hörs då.. / J

Då var man igång igen.. Är justnu på väg u...

img_0223 (MMS)

Då var man igång igen.. Är justnu på väg ut i skågården med Bauer och Conny. Förhoppningsvis blir de en fångstrapport senare idag och inte bara en rapport ! / J

Idag var jag och Chrille ute en tur på sj...

Idag var jag och Chrille ute en tur på sjön. Vi hade som mål att försöka locka upp lite gös då gäddfisket har nått botten. Vi började vertikalfiska lite över vårat vanliga gös-hak. Nya i vertikalgemet som vi är gjorde vi som vi läst oss till.. Efter bara några minuters fiske rycker det till i jiggen och ja gör mothugg. En liten borre kommer upp med en förvånad min. Både jag och Chrille blir glada och får en känsla om att de här kanske är dagen då vi kan åka hem nöjda. Vi nöter vidare men inget händer. Lodet visar bananer och annat intressant. Men i vanlig ordning blir de inte mer. Vi skiftar om till gäddfiske och börjar nöta på. Men tröttnar ganska snart. Mitt humör är snunskigt dåligt och som grädde på moset är jag nyopererad i halsen och mår inte riktigt som vanligt. Vi bryter en stund senare. Inte ff men de känns som om jag blev de. Nya tag ? Mm till nästa gång ! Höörs / J

Fiske Feber.

Historien om Masken och storgäddan går numera att läsa i nya nummret av fiskefeber. Kul !

Inte nog att fiskegudarna var på annat hål...

img_0208 (MMS)

Inte nog att fiskegudarna var på annat håll igår på Pike Open. Idag när jag och tjejen åkte ut en sväng straffade dom mig duktigt igen. Jag vet inte vad jag har gjort dom. Nåväl, Jenny gjorde mothugg och vi kunde sekunderna senare landa en fin 2 kilos gädda. Kul !  Jag blev utan fisk som vanligt.. Det är bara lägga vårfisket bakom sig. Från och med nu i skrivande stund blir det nya tag. Adjö.

Urklipp.

Upptäckte just en rolig detalj i en "fiskebild" som jag bara var tvungen att klippa ut. Den drar liksom fokus från just fisken som är centrum i bilden.
Johan posérar med en gädda på mätplankan. Bakom honom tittar Masken fram med en tämligen glad min och visar tummen upp. Först trodde jag det var Linda Hammar från "En Annan Del Av Köping".

Fiskar man inte bättre får man tråka rivalerna på annat sätt ;)

S:t Anna Pike Open

Klockan ringde, jag sov som en stock. Jenny knuffade på mig och sa åt mig att gå upp.
Jag tvingade mig upp ur sängen ett par minuter senare. -Just fan, Pike Open idag.
Något var fel, det här är inte likt mig. Jag sms conny att det var dags att knalla ner. Det blev en snabb tur till Kåreholm. Snabbt i med allt i båten, sen full fart in till samlingen. Det kändes som vi var sena men trots det var vi bland den första skaran tävlings sugna fiskare.

Starten gick en stund senare och vi gjorde som planerat. Snabbt in i första viken där vi vet att fisken står.
Vi smög in sista biten och ankrade upp. Vi var igång.. Nöt nöt nöt.. ekade i mitt huvud. Vi visste att fisken skulle nötas upp. Det var det vi visste, Inget annat visste vi. Fisket i vår går till historien som det svåraste, segaste och tråkigaste. Där av hade vi inget självförtroende, inget tidigare resultat att gå på.

Ingen fisk på första stället. Vi drog vidare in i slätbaken.. Fisket forsatte att vara riktigt uselt.
Hoppet om fisk försvann sakta men säkert. Vi hade bestämt att inte åka för mycket båt utan verkligen fiska av platserna grundligt. Men när fisken inte uppenbarar sig efter timmar av fiske känns det hopplöst.
Jag snackade med Chrille & co, dom hade det lika segt. Matsa svarade kort och gått -två st, men små.
Okej tänkte vi, utåt alltså. Men två st små stö fiskar är ju inget som gör att vi åker flera distans ut.

Jag tittade på conny uppgivet efter fyra timmars fiske. - Vi skiter i de, vi ger upp. Jag pallar inte mer.
Det regnade på tvären och blåste. Conny som varit skitnödig sen kl halv 8 såg lättad ut. Vi åkte till kåreholm, packade i skiten i bilen. Lade fisket åt sidan och åkte hem.  Matsa trodde mig inte först när jag sa att vi brutit fisket. - Du ? Det trodde jag inte om dig. -Nä, inte jag heller svarade jag uppgivet.
När matsa då berättade sanningen att två fiskar i självaverket var 14st blev jag förbannad. K*ken ! svor jag i bilen. Va fan gör vi i bilen ? Men men, handuken är kastad. Det är bara att äta upp.

Anledningarna till jag valde att bryta har nog en gemensam nämnare. Den usla våren har tagit knäcken på mig.
Det kan låta småaktigt men faktum är att det tär på psyket. Att fiska utan självförtroende är som att nuppa på fyllan. Det blir liksom halvdant. Det jävliga i det hela är att imorn är man nog lika sugen på fiske igen.
Jag lyfter på hatten för Matsas Mask & Mete som tog hem andra platsen för andra gången i rad.

/ J

Imorn är det dags. St Anna Pike Open. Måle...

img_0159 (MMS)

Imorn är det dags. St Anna Pike Open. Målet är glasklart. Spöa våra rivaler "Matsas mask & mete" och "team slät om baken". vinst är en välkommen bonus. Väl mött fiskar djävlar ! Its time. MVH

Imorrn blir det en tur efter jobbet till v...

img_0056 (MMS)

Imorrn blir det en tur efter jobbet till vattnet för att reka lite inför Pike Open på lördag. Tänkte fara runt och testa gäddornas humör och se om vi kan hitta något vinnande koncept. Som ni vet har fisket varit grymt trögt så vi hoppas på positiva vibbar. Vi ska också försöka hinna med att vertikala lite gös.        Det ska också bli spännande att se om vi hittar hugg-villig fisk ! Ja återkommer med rapport imorn. Dock en relativt hemlig sådan.. Man vill ju inte avslöja för mycket såhär tätt inpå tävling. Adjö / J

30 april.

Som ni läste i live-inlägget var fisket segt under förmiddagen. Det fortsatte vara segt mest hela dagen.
Trots riktigt bra gädd-väder behagade gäddorna inte hugga. Vi landade totalt 3 gäddor.. eller rättare sagt Conny landade 3. Största två var på 4kg styck. Så humöret var inte på topp i båten precis. Flams och trams i båten blandat med svordomar och slag.

Men leken är i varje fall igång. I vissa vikar plaskade det över allt. Medans andra vikar inte hade lika mycket action i vassen. Vi fick både fisk med rom i och en riktig slips. Förhoppningsvis är leken helt slut tills nästa vecka då Pike Open går av stapeln. Har inte så speciellt mycket att skriva om dagen.

Vi rundar av här och tackar för denna tur. Nu laddar vi batterierna till tävlingen på lördag den 8 maj.