Fiskeåret 2010..

Ja, nu sitter man här två dygn in på det nya året. Likt förra årskiftet är det dags för en summering.
Jag läste faktiskt igår vad jag skrev om 2009. Vilket bra år jag hade då.. Inga rekordfiskar men fasen att jag ändå var på g då ! Spänd av förväntan på det nya året gick man in på 2010 och kände att "Fan va nice det ska bli att toppa 2009 ! Vi hann inte ens vänta på islossningen utan startade våran ismetekarriär efter gädda. Nybörjare som vi var lyckades vi till trots pilla upp ett gäng gäddor och en del på faktiskt fina 5-6kg.
För att inte tala om framgången vi hade på strömmen premiären då vi landade 18havsöringar.

Sen hände det, vintern släppte tagen och våren kom.. Den 11 April tog jag och Conny premiär turen i båten. Trots siktdjup på bara 5 cm gav vi oss ut och blötte prylarna. Vi bommade.. Men vad gjorde det ? Vi var ju där nu.. Vårfisket låg framför våra fötter ! Allt var planerat, matrialist som man är hade jag bunkrat upp för jag vet inte hur mycket pengar.. Jag visste exakt hur det skulle gå till, åka ut.. Hugget skulle komma, fotot skulle tas, glädjetjut och returnering.

Men fiskeåret blev inte som jag förväntat mig.. Det skulle komma att bli det sämsta året i mannaminne !
Det ända ljuset var Maskens monster gädda på 16kilo från bråviken. Som också vann BPC2010.
Men det var nära för mig med den gången.. Att ta en fisk som kunnat rädda resten av året.. Om det inte var personbästa skulle det ändå räckt för att snygga till i protokollet.

Våren gick, PikeOpen kom.. Vi bangade.. Vi åkte hem ! Något som JAG aldrig trodde jag skulle göra i fiskesammanhang var ett faktum. Jag gav upp ? Den sega starten på året fick mej att nästan gå in i väggen och tog luften ur mig. Suget fanns inte där längre.. Trots det var jag ute nästa helg iaf ! Samma resultat.. Samma trista resa hem besviken över hur kasst fisket var. Som tröst såg det lika dant ut för de flesta.. En och annan stor gädda landades av folk men proppen släppte liksom aldrig. Jag satsade på vertikalfisket efter gösen i maj.
Ensam åkte jag ut för att slippa prata med någon, inte ha någon med mig att fråga varför fisket var så dåligt.. Plötsligt nöp det till i jiggen.. ha ? en gös.. tillslut hade jag landad 16gösar. Fantastiskt ! Min fiskesjäl vaknade till liv. Vi hade ett fantastiskt försommar fiske efter gösen.. Men dom stora ville inte vara med. Jag brydde mig fantiskt inte, nu fiskade jag antal.. jag behövde få upp självförtroendet igen. Tiden gick fort.. plötsligt var gösfisket borta. Våra gamla ställen gav endast två-tre gösar. Nu var jag inte besviken längre.. Jag blev förbannad.

Om jag inte minns fel var det i juli, jag åkte ut till kåreholm och hämtade båten för sista gången. Det kändes trots det trögafisket vemodigt. Som att åka den där sista resan med hunden till veterinären  och åka hem utan hunden. Det kanske låter fjantigt men fiske åren gick förbi i minnet när jag gick och kastade på bryggan. Abborrarna var på hugget och bjöd till ordentligt. Som om dom tackade av mig för tiden som gått.
Båten fick en ny hemma hamn.. 7mil söder ut i Kaggebo. Mitt i rådande värmebölja gav jag och Conny oss ut och testade mina gamla barndomsvatten. Vi fick bra med fisk.. Inga stora men det högg ! Vi lade ifrån oss det tunga artelleriet och fiskade gädda med jiggspöna. Vi njöt..

Sen kom hösten.. Ett sista hopp inom mig tändes om att vi nu skulle kunna prestera. Det blev en tävlingshöst.. Revansch sugen till tusen. St Anna PikeOpen gick inte bra. Jag gästade i team MMM men vi lyckades inte. Istället vann rivalerna och fiskekompisarna team SlätOmBaken för andra hösten i rad.
Vi satsade stort och drog ner till Västervik för att ge allt.. Vi vann inte där heller men vi fick bekräftat att vi var nog inte var så jävla kassa som vi trodde. Super segt fiske men vi presterade riktigt okej antalsmässigt.
Sen var det dags för tävlingarnas tävling TREXEN. Chrille hoppade in i vårt team SKEPPA MARIN.. Vi åkte upp för att möta the big boys och bara ha en skön dag. Utan några förväntingar att placera oss. Det gick bra (!) vi kom på en helt okej 7e plats av 32 startande lag med tunga namn.

Sen blev det inte mycket mer, jag var mätt.. trots det lilla ljuset i slutet av säsongen ställde jag undan fiskeprylarna.. Istället för att fiska senaste tiden har jag startat med betestillverkning. En skoj men tidskrävande hobby. Jag liksom får hålla på med "fisket" men utan att kunna misslyckas på de sätt som jag gjort i år.
Ismetet startade igen och ja kunde inte hålla mig. Men, som ni vet har vi bara landad en fisk, en fin sådan.. men nja, jag ger mig inte. För nu är det nytt år.. Det här året har jag gett mig FAN på att fiska.. Men jag ska byta taktik tror jag. Lägga tid och satsa rätt. Inte lägga tid och satsa på måfå !

Som ni förstår är jag fortförande jävligt bitter över året som gått. Men det har inte varit bara piss utan jag mår faktiskt till trots bra av att bara vara ute och fiska.

Jag tänker lägga upp en bild som får symbolisera fiskeåret 2010.


Tack och adjö. Nu fan tänker jag på ren svenska ge det nya året en käftsmäll !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0