Lax trolling..

Vi åkte upp till Grisslehamn för att möta Johan vid 12tiden. Han hade alla spöna riggade och klara för avfärd.
Men innan vi drog ut på havet stannade vi till och lirkade upp några strömmingar för att köra på riggen.
Väl ute kände jag mig som ett barn, spänd av förväntan och tusen frågor. Bara tanken av lax fick mig att le.
Efter ca 1,5 timme löste ett riggspö ut och jag var snabbt framme.. Laxen rusade, när laxen slog av på farten började jag pumpa hem den. Johan sa att det var en fin lax men jag var lite tveksam.. Den kom med väldigt snällt. Tills den upptäckte båten, då rusa den igen. Peo sa " Det är tur att du har öron, annars skulle leendet gå runt hela huvudet på dig" Jag hade frossa.. Efter ett tag kom fisken in mot båten.  Kromblank och glittrande gled den in i håven.
Jag drillade laxen med ett canadensiskt trollingspö.. Nästan identiskt med ett flugspö.
En strömming tacklad i löj-skalle bakom en liten flasher var medicinen för den här laxen.
Laxen vägde 8,2kg.
Som säkerhet tog vi upp resten av alla spön under drillen för att förhindra trassel. Så nu var det bara att fort få ut alla prylar igen.
Stämningen var på topp nu och vi hörde på VHFen att även andra båtar fick fisk. Molnen som hängde tungt över oss försvann och solen tittade fram, helt underbart !
Tiden gick och jag tänkte för mig själv att det blir nog inte någon mer lax idag.
Vi snackade taktiker och tackel med Johan. Farsan mådde lite segt i magen efter en dålig sallad som han hade käkat så han låg och slöade ett tag. Men då bröts snacket av en rulle som fullkomligt skrek på hjälp.. Linan sprutade ut nästan 300ft. Farsan kvicknade till fort och greppade spöt. Farsan sa precis som jag "Den är nog inte så stor" men det skulle vi snart få reda på, att fisken han drillade var grymt stor. När fisken förstod allvaret svarade den flera gånger med långa rusningar och tunga skak med huvudet.
Efter lite kalabalik håvade Johan laxen och drog i med ett glädjetjut ! Laxen vägde 16,2kg och klippte en Ismo Mag - Örnerud.  Vi fortsatte ett tag till i hopp om en lax till men det ville sig inte. Vi gav upp och åkte hem. Summerat så var det en kanon dag på sjön både fisket och vädret. Johan Abelsson skötte sig också riktigt bra. Allt funkade som det skulle.
Blodad tand ? Jo vars !
/ J

Kommentarer
Postat av: Sama

Fin betesfisk :D

2011-06-26 @ 11:45:44
Postat av: no-name

äter nu fisken eller släpper ni i dom igen sen? kan man köpa av er eller säljern ni till närbutiker?

2011-07-25 @ 10:27:07
Postat av: jocke

Vi äter en del och släpper tillbaka det mesta. Sålt har vi aldrig gjort.

2011-08-02 @ 15:56:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0