St Anna Pike Open.

På tävligsdag är man alltid lika taggad. Vaknade strax innan klockan och mötte upp farsan vid båten och drog iväg ner till Stegeborg. Väl på plats mötte vi upp Peter som också såg taggad ut. Jag snackade lite med Johan och lämnade över mina sponsorbeten i en väl passande apoteket-påse. Rätt medicin för gäddan hade ju varit en vinnande kommentar men den kom jag inte på förens senare.
Vi gjorde oss klara i båten efter kaptensmötet och la oss ute i sunden och väntade in starten. Av 43 startande lag pekade 38 förar ut mot ettersundet. Just då bestämde jag mig för hur dagen skulle se ut. Vi åker inåt sa jag till pappsen och puttrade mig sakta fram i startläge.
Skottet lyste upp svagt mot soluppgången och när knallen gick vinklades samtliga 43 gasreglage i vinkelrätt läage i jakten på att komma först till de hetaste ställena. Vi hade 5 båtar att brottas med inåt stegeborg. Men finurlig som jag var åkte vi först in i en vik som ligger grymt nära starten där vi haft bra fiske förr.
Vi ankrade och började nöta av. Själv körde jag med mina egna beten medans förrädaren Hasse fiskade serietillverkat. Peter dunkade också buster. Inget hände så vi ankrade om. Ett par ankringar senare stod vi fortförande utan fisk. När inget händer på tävling sprids sakta en smått panikartad känsla i kroppen trots att resterande tävlingstid är lång. Vi drog till nästa vik. Där var vattnet grymt grumligt, jag försökte intala mig sjäv att så länge propellern syns är det fiskbart. Det vet jag ju sen förr men vårens tidigare fisken i grymt klart vatten gjorde att det kändes lönlöst !
Klockan passerade nio och sms-signalen i min telefon plingade till i båten. Fan också tänkte jag, jag öppnade knapplåset och kikade.. Visst fan var det ett mms. En kille poserar med en snygg 100+ gädda.. Men vem var killen ? Pjuu, det var Johans kusin. Tävlingsledarnas båt hade landad en snygg gädda på 109cm. Vilket också innebär att den inte räknas in i tävlingen.
Tiden gick och vi förblev utan fisk. Istället för att fiska försökte jag komma på bra ställen att åka till i hopp om att ingen varit där före oss. En snilleblixt slog mig, Matsa & co har ju ingen aning om vem Peter är eller hur han ser ut. Så jag vidarebefodrade bilden på gäddan som Johan o co tog tidigare till Matsa med kommentaren "Peter sköter sig". Jag vet ju så väl hur man kan psyka sönder Mats. Trots att han själv är en mästare på fulspel.
Vi kom till en gammal beprövad vik som dock inte gett några stora gäddor. Men för tillfället behövde vi bara fisk på plankan. Peter missar en fisk och strax därefter krokar farsan en snipa som fotas och släpps tillbaka. Yes, nu kommer vi.. Från och med det hade vi fisk och kontakt i varje vik. Inga stora men vi fiskade ändå så pass att fiskar fick syna insidan av båten.
Matsa ringde förtvivlat: Hur lång var den ? Jag som nästan glömt bort min psykning svarade, aa det kan du ju suga på. Men efter ett tag kom det fram att dom hade ungefär samma totallängd som vi. Då kunde jag inte annat än berätta sanningen. Ett hopp tändes för team MMM, Luften gick ju ur oss när vi fick bilden, sa matsa.
Plötsligt var all tid nästan slut. Magen skrek av hunger och vi blev tvungna att bryta för käk. Vi hade inte kommit upp i närheten av vinst trots dagens grymt sega fiske. Några samtal i telefon skvallrade om liknande resultat för alla båtar. Alla utom en båt.. Den värsta av de alla.. En i tävlingssammanhang värste fiende. Antes båt.. En god vän men inte en vinnare framför mig. Dom hade lyckats pilla upp 296cm på sina tre längsta gäddor. Vi som bara landad snipor låg drygt en meter efter.
Vi gratulerade till segern redan då.  Det visade sig att de spöade tvåan men nästan 50cm. En rekordseger ta-mig-fan ! Det var bara att motvilligt lyfta på hatten.
Dagen slutade för oss med endast 6 landade fiskar. Jag en, Peter en OCH Farsan pillade upp 4st, alla mätfiskar var hans förtjänst. Gammal är.. nja, inte alltid. Man kan ha tur i fiske, eller hur farsan ;)
På lördag styr team SKEPPA MARIN ner till västervik för att köra igång årets tävlande på allvar. Chrille som är i turkiet har fått en ersättare. Mats som ska få vara prospect. Hang-around har han varit ett tag.
Vill ni så sätt en slant på oss på Ladbrokes.com där kan ni spela på det laget ni tror kommer vinna tävlingen.
Frågar ni mig, ja.. då får ni ju samma svar hur många gånger ni ens frågar ! Ni kan också kolla live uppdateringar under tävlingens gång. Sportfishmasters.se
Mvh. Jocke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0