Gäddfisket 2009.

Tiden springer iväg och jag känner jag inte kommer hinna med något mer gäddfiske detta fantastiska år -09.
Båten ska på service i veckan och de kommer dröja innan jag får den tillbaka. Så därför tänkte jag summera detta fiske år
.

Isen släppte senare i år än vad den gjorde 2008. Det i kombination med att jag stod mitt i båtaffärer gjorde att premiären kom relativt sent. Närmare bestämt 22 mars.
Matsa bjöd mig ut i bråviken. Dagen slutade med 11 landade gäddor. Nio av dom landades av mig. De kändes kanon med en sån premiär då fisket brukar vara trögd direkt efter islossning. Att tre av dom nio vägde mer än 5.5kg var en kul bonus.
Nya båten kom hem bara några dagar senare vilket också gav en rejäl nytändning !

Men året började kanske inte som jag trodde, att jag skulle ta en tur från land efter jobbet en solig eftermiddag och plocka sju gäddor och nytt personbästa på 9.5kg vågade man väl aldrig tro ?

             

Året hade startat grymt bra. Tiden gick och jag mer eller mindre öste upp fisk, i bra storlek dessutom.
Men sen kom leken i vanlig ordning. Fisket var stendött och de blev inte bra igen ? Våran otroliga start dog ut.
Fisken var som bortblåst.. Åtaliga timmar i vikarna kammade noll. Enstaka tjuriga snipor synade insidan av båten men jag var långt från nöjd. Men skam den som ger sig.. 

Vi fiskade vidare trots motgångar. Turerna gav lite fisk och tillslut gick man nästan in i väggen !
Jag började mer och mer inrikta mitt fiske på abborre och gös. Ljumna kvällar efter jobbet var underbara.

I mitten av sommaren kom genombrottet. Gösarna stod på rad och abbisarna nästan kastade sig självmant upp i båten. Allt var på topp igen. Ibland bröt vi av jiggfisket mot lite gäddfiske. Tro det eller ej men en och annan schysst fisk kom upp. Ett nytt pb på gös bordades också. 6kg fin gös ! Kul med Framgångar !
             
 
Timmarna i båten sprang iväg. uppskattningsvis har jag nog 60-70 dagar på sjön i år. Det gick ut över relationen hemma och jag kan väl erkänna såhär i efterhand att de blev kanske lite väl mycket ett tag. Men för stunden kändes de inget annat än rätt.

Hösten kom och gösfisket lades åt sidan. Gäddprylarna dammades av åter igen. De började lite småknackigt med kom igång senare. Lagom till PikeOpen hade vi haft bra med stora kontakter. Men just under tävlings dagen var gäddorna bort igen. En kombination av vind och temp omslag gjorde sitt. Men så kom ett sånt där oväntat hugg igen. Fisken landades utan större problem. Ett nytt personbästa igen. Bara ett hektos marginal fördelat på 111cm men ändå ett nytt pb.
                                           

Fisket var förhållandes vis okej resten av hösten. Inget toppenfiske antals mässigt men godkänd storlek. Mycket fisk mellan 5-7kg. 

I år har jag tagit sju gäddor över sju. Tre på 7,0kg. en 7,1kg 8,1kg 9,5kg och 9,6kg. 
Totalt vet jag inte hur mycket gäddor jag landat i år. Men tittar man föregående år så kan man väl konstatera att i år har de väl kommit upp ca 100-110 gäddor. De kanske låter mycket, men faktum är att det inte allts är bra. Inte när man tänker att jag ägnat 50 dagar på gäddan detta år. Synd att efterleksfisket förstörde statistiken.
    

Så, man får väl helt enkelt ta och lyfta på hatten för 2009. Vågar väl inte tro att nästa år ska bli bättre. Men vem vet hur detta ska sluta ? Men jag måste säga att jag hoppas på ett bra år för Matsa. Alla vet att han förtjänar det.. Även om det är förjävla kul att tråka honom !


/J

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0