Än så länge går dagens fiske segt. Vi har ...

img_0191 (MMS)

Än så länge går dagens fiske segt. Vi har haft ett par kontakter och en landad 4kgs gädda. Hoppas på bättre drag på nästa ställe.. Måste köra nu. Adjö..

Bauer ringde nyss. Dom var ute och fiskade...

img_0175 (MMS)

Bauer ringde nyss. Dom var ute och fiskade lite efter jobbet. Han lät glad och nöjd. Såklart han var.. Hans fisketorka är över! Fisket var hett, de högg tydligen på var och vartannat kast.. Kul för honom, inte för mig som ligger hemma i soffan ! Detta är ett mobil-inlägg från min iPhone. Där av trist rubrik som blir som den blir.  Hörs!  / J

Tänkte testa funktionen, mobilblogg nu. Fö...

Tänkte testa funktionen, mobilblogg nu. För att se om jag kan få det att fungera. Det kan ju va kul att live blogga lite under fisketurerna. /J

En seg dag...

Vi sjösatte och såg att vattnet såg bättre ut än sist vi fiskade i slätbaken, kanon ! idag blir det nog fin fisk.
Conny hade iaf den känslan. Själv tyckte jag att solen skulle döda den här dagen. Henke som inte fiskat på riktigt länge tyckte det var sjönt att bara komma ut.

Vi hann knappt lämna kåreholm förns Matsa ringde, de hade motorproblem. Men vi åkte in mot stegeborg för att börja fiska. På vägen stötte vi på Chrille och grabbarna som hade ankrat upp och nötte. Dom hade inte kännt någon såhär långt. Vi bestämde oss för att fiska lite en bit bort.. En felkrokad brax var den enda fisken vi fick där. Så vi drog vidare. En bit in sundet låg matsa med sina två gäster. Vi surrade lite sen åkte vi utåt igen mot klarare vatten. Väl där ute såg det hett ut. Men fisk i mängder som vi hoppats på skulle kasta sig över våra beten uteblev. Endast 3 snipor behagade bita. Dagar som denna går hårt på psyket..

Vid kl 12:30 samlades vi inne vid ekön för korvgrillning. Efter lite strul då matsa hade glömt tändare lyckades vi få fyr på grillen med en tändare som lyckligtvis låg i chrilles båt. Efter snack och mat bar det återigen ut.

Vi nötte och nötte. Tailbeten fiskades hem sakta, fort och ryckigt. Lika så busters, bandits och piggar. Men inget gav fisk. Ett par efterföljare uppenbarade sig i snabba vändningar vid båten. Mycket mer än så blev det inte denna riktigt sega dag.
De andra två båtarna blev FF och fiskade noll. Så något rätt gjorde vi väl antar jag. Men enligt rykten fanns det någon som knäckte koden lite längre ut i skärgården. Perra lämnade en rapport om 11 landade och lika många tappade efter 3 timmarsfiske. Hur mycket sanning det ligger i detta vet jag inte. Men det får vi nog läsa i hans blogg senare ikväll.

Adjö
/J

Inköp, service och planerat fiske.

När vi var ute och fiskade sist skar det i mitt öra varje gång Conny dunkade iväg sina jerkbaits.
Jag bestämde mig för att ta saken i egna händer så jag snodde med mig rullen för att ge den en genomgång.
Väl vid skrivbordet på verkstan kippade rullen efter andetag. Jag plockade isär rullen i alla små delar.
Aj tänkte jag.. hur kan man misshandla en kär kollega på detta sett. Där det väl fanns, liknade fettet mer koda. Hade det varit hans barn hade socialen tagit dom ifrån honom !
Så snälla farbror Joakim gav rullen ett varmt bad i en mix av yes och vatten för att få bort gammalt torkat fett osv. Sen blev de puts, nytt fint fett och olja. Nu är den fan som ny ! Varsegod. Mina öron hoppar och hurrar!

Sen bestämde jag mig, också det efter förra fisketuren att jag skulle skaffa mig en stor håv. Så att stora fiskar inte ska kunna slippa undan i framtiden.
På skeppa hade dom fått in en ny Savage Gear håv med gummi-nät och smart "ihop-fällnings-lösning".
Inte så farlig prislapp heller 500:- annars brukar ju monsterhåvar ligga runt tusenlappen.

Nog med prylar. På söndag har vi bestämt att köra ett sk. Get-together-fiske i slätbaken. Delar av Matsas mask och mete, Team Slät om Baken och sen vi i NoName kommer fiska mot varann tänkte vi. Vi kan kalla det för en vänskaplig tävling.. För vi vet nog alla lika bra att den som får flest och störst kommer tugga om det senare.
Dessutom ligger ju St Annas Pike Open inte långt borta. Matsa tjatar om att grilla korv ihop. Men vi tror att det bara är en anledning för att han ska få chansen att skryta om sin 16kilos snipa. Men visst, det kan väl vara trevligt ;)

Aja, rapport kommer på söndag !
/J

Matsa är numera rikskändis.

Sjuk och fiskesugen.

Det är fortförande svårt att smälta söndagens fiske. Det känns på något vis overkligt.
Sitter i just nu hemma i soffan, sjuk. Trist och riktigt långtråkigt. Suget efter att få fiska är på topp..
Tiden går löjligt långsamt. Tanken av att vi just nu vet en vik där det simmar gäddor på 16 kilo får mig att klättra på väggarna. Jag vill bara ut och fiska av viken grundligt flera gånger om.

Har pratat med chefen om att eventuellt gå lite skapligt på fredag för att hinna med ett pass till i bråviken.
För på söndag ska jag sjösätta båten i kåreholm sen får den ligga. Hoppas bara vattnet klarnat i slätbaken så att det är fiskbart.

Dags att käka ipren.
/J

No Name Guidar Ärkerivalen..

-Den känns fin. Men va fan vad konstigt det känns, är det en felkrokad brax? Eller en snipa som är krokad i ryggen ? Nää dra åt helvete.

Conny och jag sjösatte båten kl 9 vid karlsro marin inne i Bråviken. Gäddfiske stod på schemat.
Vi puttrade ut en bit för att sedan sätta full fart mot första fiskeplats. Vinden gjorde att vi driftade fort.. Men vi lyckades ändå fiska av sträckan ganska okej. När vi nästan var klara med den första vassrakan slakade min lina löjligt mycket.. Jag vevade ifatt och gjorde mothugg. Dagens första landades utan några bekymmer, en liten tjock 3,5kilos. Perfekt start på dagen, tidiga hugg är alltid skönt för självförtroendet.

Vi placerade våra spön i spöhållarna och åkte vidare. Vi åkte till en vik som både jag och Conny har haft otroligt bra fiske i när vi gått och fisigt i våra vadare. Viken är grund som tusan så vi tog hjälp av elmotorn för att kunna ha hundra procent koll och kunna köra slalom mellan stenarna. Conny föreslog att vi skulle spendera hela dagen i viken och bara nöta. Men utan hugg kommer också rastlösheten.. Låga skämt och tramsigt fiske var vad det blev av det hela. Vi kör vidare. Nästa ställe ser grymt hett ut, -här måste vi bara få fisk !
Jerksen placeras några centimeter från vassen och tas hem grymt snygg. Men inte ens en snipa behagar att hugga. Vi drar oss ännu längre ut.. vattnet håller ca 4-5grader i ytan. Snäppet varmare än tidigare. Vi dunkar vidare. Inget händer... Vi förvånas av att vi inte ens ser fisk, efterföljare eller fisk som skräms av båten.

Fantasin tar slut.. Jag plockar upp telefonen och ringer ärkerivalenoch fiskekamraten Mats "Masken" Andersson. Han har koll på bråviken och borde ha några tips. Men vi har redan fiskat av de flesta ställena som han tipsar om oss. När han ändå är på tråden frågar jag om han inte skulle med en sväng i båten. Men han tackar nej.
Conny frågar om vi fick någon vettig info. Men ja svarar att vi redan har fiskat av det som verkar hett.
Telefonen ringer.. -Aah det var jag igen du, plóckar ni upp mig eller ? Jag fick för karin, de va lugnt.
Vi tar några kast till och åker sen och plockar upp Masken.

Väl ute igen pekar masken med ett taggad psyke ut alla heta ställen. Vi andra som redan fiskat i fem timmar och bara en kontakt känner "Va fan skulle vi hämtat honom för ? Vi borde åkt hem"
Vi nöter men inget händer. Masken vill åka "dit".. Men ja känner inte för det och som kapten har jag sista ordet. Så jag föreslår att vi puttrar "dit" istället. Sagt och gjort. Vinden viner och vi har svårt att kunna fiska. Inte ens ankaret står pall att hålla båten. Conny gör plösligt mothugg men fisken sliter sig i en virvel. -Fan ! Men då finns de fisk här iaf !
Det tar inte lång stund förns conny sopar i ett mothugg till. Fast fisk den här gången. En fin 4kilos fisk får syna insidan av båten.

Humöret stiger genast. En fisk missar också matsar supershallow men lämnar en snygg virvel. Vi droppar ankaret i ett nytt försök om att få lite lugn. Men vi fortsätter driva. Jag gnäller över att jag inte får något.. Men hinner knappt avsluta meningen förns de hugger på min buster. -Det här är dagens största iaf ! Säger jag lite hånfullt.
Fisken ser ut att ligga i 6kilos klassen men växer då den kommer närmare båten.. Fisken går under båten medans vi driver, lite kallabalik och jag tar tag i tafsen. Ett stort huvut tittar fram och mina fiske nerver börjar pumpa. Jag greppar om gälen men den skakar sig loss. Jag gör ett nyttförsök och då släpper kroken.. fisken ligger någon sekund och verkar inte fatta att den just kommit loss. Jag kastar mig över kanten, hänger mig  ner för att hinna ta den men fisken kvicknar till och sticker. -FAN fan fan ! Den var ju fiin ! Vi kommer överens om att den iaf var 8kg+ Säkert lite till om jag fick bestämma men jag hade en hård jury bakom mig som inte ville göra den större.

Matsa kan inte låta bli att tråka och säger att den nog inte var större en 5kg. Kvickt slänger jag ur mig -Du, den var större än ditt PB ! och ditt också Conny !
Vi bestämmer oss strax där efter att fiska om sträckan på nytt.
Så vi puttrar upp och lägger ankaret. För första gången sätter det sig också så att vi kan fiska utan att stressa.
Masken och jag lägger samtidigt ett kast mot ena vassruggen. Jerkar hem och snackar om min missade fisk.
Då gör han mothugg och kläcker ur sig -Den känns fin! Men va fan vad konstigt det känns, är det en felkrokad brax? Eller en snipa som är krokad i ryggen ? Det tar en ganska bra stund innan fisken visar sig. Jag anar genast oro då vi en stund tidigare fått se att det står stor fisk i viken. Fisken närmar sig och blir synlig. Nää dra åt helvete ! Den är grymt stor, 13+ garanterat ! Fisken sitter bra krokad vilket måste kännts skönt att veta för sekunden efter drar den i väg en sväng. Matsa hojtar något om frossa men jag lyssnar inte. Jag har full fokus på aset som simmar runt båten. Det enda som fattades var hajen-musiken. Väl inne vid båten greppar jag ett gälgrepp som mer känns som att ta i en ladugårdport. Upp i båten kommer en groteskt stor gädda. Masken gör ifrån sig ett skumt glädjetjut. Men de kom från hjärtat.. de hördes. Jag och conny hjälpsåt att kroka av fisken. Matsa är i chock, vi också. Väl vägd och mätt stannar siffrorna på 16kilo och 121cm. Vi fotar fisken innan den får simma tillbaka. Vi kan inte fatta vad som just hänt. En lyckligt Mats tar upp telefonen för att ringa sina team kamrater. Han ringer även sin sambo. Vi kan inte lova något, men både jag och Conny såg något som vi tyckte var en lättnadens tår rinnandes från öga på den annars ganska kartiga Mats Masken Andersson.

Vi blir stumma.. Vi tar några kast men kan inte fiska. Vi kan inte smälta vad som just hände. Trots tusentals timmar i båten och måånga gäddor. Toppar denna fisk allt vi tidigare skådat. Grattis Matsa !

Som beskrivet är vi ärkerivaler. Men goda vänner som vi är Guidar gärna Team No Name "Matsas Mask och Mete" till fina fiskar.

Vi rundar av fisket. Klockan är mycket. På återseende.
/ J

Vårvärme.

Idag blev det till och med jobb i bar över. Så jävla skönt. Men, att hålla koncentrationen på jobbet var svårt.
Allt jag tänkte på var fiske. Gädda, gös och tro de eller ej havsöring. Blev ruskigt sugen på att traila några mil söder ut mot gryt. För att testa lite lätt spinnfiske. Inte lätt som i enkelt. Utan lätt som i "inte så tunga prylar".
Vore kul att se om man kan lura någon öring. Ett fiske jag aldrig egentligen testat.. Men vi får se. Först och främst ska jag testa ekolodet så allt är som det ska. Fixade kablarna osv idag så vi får se om det ÄR fel på kabeln eller om det bara var riktigt vajsigt.

Helgen.. och tankar om den: med gäddpirr i magen blir det bråviken. Stegeborg är som jag skrev i det tidigare inlägget alldeles för grumligt. Var ute med Bauer och rekade idag efter jobbet. Vikarna är så gott som helt öppna nu. Bara lite tunt tunt modd kvar på sina ställen.

/j

Soppa & Sol.

Vill börja med att skriva att stegeborgs nya ramp var riktigt bra ! Så, då var det sagt.

Conny och jag tutade iväg från norrköping vid 8 tiden och lade 1½ timme senare i båten i stegeborg. Har ju bara en 30-kärra vilket gör att det tar sin lilla tid. Men men, väl nere gick allt smidigt och lätt. Solen sken och det var riktigt behagligt. Kanske inte optimalt med strålande sol och snål nordlig vind. Men vinden har varit den samma ett tag och vår-vattnet brukar alltid vara lite grumligt så vi trodde stenhårt på fisket ändå. När vi tuffade ut från rampen såg vi att det inte bara var lite vår-vatten.. Snarare en överkokt ärtsoppa. Men men tänkte vi, just inne i stegeborg brukar det kunna vara grötigt. De blir nog bättre där ute !

Vi vinklade gasreglaget fullt och drog iväg. Kanon ! Fy fan nu är de vår !
Väl framme på första stället tittade vi besviket ner i vattnet. Siktdjupet kan inte va mer än 10 cm, sa jag till conny. Men vi bestämde oss för att ändå beta av sträckan. I med jerksen i vattnet..
Vi kastade ett par kast.. Men hoppet om ett bra fiske sjönk snabbt då man inte såg den skrikigaste wobblern i lådan förns man precis lyfte upp det ur vattnet. Jag sa till conny, - vi åker utåt.. testar kring *pip* och *pip*. Där borde det vara bättre siktdjup. Så vi åkte vidare. Väl längre ut i skärgården såg det fan lika dant ut.
Uppgivna tittade vi på varann i hopp om att någon skulle kläcka en bra idé. Conny var taggad till tusen. -fan vi nöter nu.. dom kommer snart. Det ser ju grymt hett ut om man inte tittar på vattnet hehe..
Sagt och gjort. Vi blundade för soppan och körde på som om förhållandena var på topp.
Tiden gick och vi täckte av mer och mer vatten utan ett minsta pet. Inte ens en snipa behagade hugga.

Vi käkade en macka medans vi puttrade tillbaka. Vi bestämde oss för att gå enligt planen. "Suger gäddfisket testar vi gösen". Jag peppade upp mig själv med att gösen gillar ju grumligt vatten... Den smyger sig ju på betet, det står ju i fisketidningarna. Eftersom jag inte hunnit köpa batteri till min el-snurra fick den va hemma. Även ekolodet var hemma då det har knasat till sig. Oddsen var knappast på våran sida. Men vi vet ju vart vi tagit gösen förra säsongen. Plottret är ju sönder kryssat med markeringar. Med knappt någon vind drev vi tillräckligt sakta för att kunna utöva vertikalfisket. Efter en stund hör vi ett ett ljud, likt en dykare som når ytan. Trettio meter från oss kommer en stor säl upp med en gös i käften. Visst, han är säkert duktig.. Men kan han se fisken kan nog fisken se våra vj-jiggar. Det finns inga ursäkter. Vi gjorde några drifter. Conny hade en liten stöt men hann inte uppfatta det förns det var försent. Naturen visade vem som fiskade bäst av oss. Sälen, helt klart.

Efter sju timmars fiske, både efter gädda och gös var vi nollade. Vi packade ihop och åkte hem. Trots en seg dag var kände vi ändå en lättnad. Den är här, VÅREN.. Fisket kan börja nu. Ses om en vecka vackra skärgård.
Inget kan stoppa mig den här våren. Tio+ ska upp nu.. Med förra årets resultat känner jag att jag är mogen för det steget. Med all rätt också ;)

07:30.

Ja, då ringer klockan. Imorn ska jag och conny köra den riktiga premiären efter några smygturer.
Efter att kollat isläget konstant i några veckor kom äntligen en rapport som glädjer oss. Isfritt vid rampen och hela vägen till vår lilla guldgruva. Så de kommer köras stenhårt imorn. Skulle det visa sig att gäddan absolut inte är på g, då byter vi ner oss till det ganska mycket tunnare vertikal spöet och testar gösens humör.

Rapport kommer imorgon någon gång under eftermiddagen/kvällen.

Resultatet..

Såhär blev det tillslut. Eftersom jag inte hade lust att göra infästningar i skrovet fick det bli den här varianten.
Har alltså använt bulten till motorfästet.. Smidigt och jävligt bra ! Fan vad påhittig jag är !

Vad tycks ?
/ J

Verkstads-mek och gösförsök.

Igår var jag conny och dennis ute en kort tur på bråviken. Solen sken och det var allmänt skönt.
Vi ville testa våra nya vertikal-prylar. Men det blev inte mycket gösfiske. Vinden fick båten att driva alldeles för fort. Den nya elmotorn som ja har köpt har ja inte kunnat använda än då ett motorfäste i aktern inte varit klart.
Men nu är de det däremot. Kom precis hem från verkstan, de blev ett eget custom made i rostfritt.
Så det ska bli riktigt intressant att få köra lite vertikalfiske på allvar senare i vår.
Tänkte runda av här med ja borde nog avsluta med att jag faktiskt fick en 2kilos pigg gädda igår.

Så, nu var jag klar. Adjö.