Flyttlass

I lördags gick flyttlasset till ny adress. Vilket har inneburit en lång fiskelös helg. Så nu längtar jag apa tills nästa helg då båten ska pillas i drickat. Taggad till tårna är jag för att säga det rakt ut. Har på grund av allt flytt-stök heller inte kunnat pyssla med några beten och kommer inte hinna det denna vecka heller tyvär. Men så fort vi är "klara" här hemma ska jag köra järnet. Har några orders att göra klart bland annat.

Imorn skickas även de tailar som ska upp till tävlingen King of Mälaren i en vad jag har förstått mälarhet färg.
Har ju inte fiskat där själv så jag har fått kika runt lite och hoppas att jag fattat rätt. Conny tyckte dom var glödheta och han har ju aldrig fel vad det gäller färg.

En kort uppdatering fick det bli. Ska kika på tv nu och tänka på fiske samtidigt. G-natt !

Har nu gett snuZk lite tid på matchplan oc...

img_0778 (MMS)

Har nu gett snuZk lite tid på matchplan och kan bara säga att det blev en fullträff. Är galet nöjd med både gången och sjunkhastigheten. Så det blir att serietillverka den en tid framöver. Boka din alldeles egen redan nu vettja ;) Nu väntar jag bara på det vi alla väntar på, att isen ska släppa taget längst in i vikarna så man kan ut och dänga gädda på allvar. Matsa ringde idag och snackade fiske. Vi beslutade att göra årets första sjösättning om en och en halv vecka. På återseende.

En ny modell har sett sitt första ljus och...

img_0776 (MMS)

En ny modell har sett sitt första ljus och ska provfiskas så fort jag får tid. Den är 17cm och är suspending. Modellens namn är snuZk, en hal glidare ;)

Fiskefri helg.

Den här helgen var tänkt att vara helt fiskefri då jag lovade min kära sambo att vi skulle flyttpackandet.
Men imorse när jag vaknade smått bakis vid 12 efter lördagskvällens bravader, sa Jenny: Jag åker till IKEA med din syster nu! DING !! Plötsligt såg jag min chans att sticka iväg och fiska några timmar. Upp snabbt och pilla i sig lite frulle. Jag ringde farsan och han nappade på mitt förslag om att sticka iväg och pimpla abborre.
Men efter två hundraklubbare i rad på ismetepassen kunde jag inte låta prylarna vara hemma. Så jag håvade upp ett gäng med små mörtar jag hade kvar i tunnan och kastade in hela arsenalen i bilen.

Väl på plats satte jag ut spöna på ett helt nytt ställe där jag trodde vi kunde lura en och annan gös medans vi pimplade. I första hålet drog jag genast en abborre på min glittrande pirk och farsan vankade till direkt och började tokpimpla. Jag drog kort där efter abbis nr 2 men han kontrade med kanske den minsta abbis jag sett.

Efter ca en timmes pimplande i solen flög vippan upp på ett av mina spön. Jag ropade på farsan medans jag joggade fram till hålet att hämta avkrokningsmattan, våg osv.
Linan stod snett bort i hålet och jag nitade direkt. Spöt bågade djupt och ett lyckorus spred sig i kroppen.
YES ! Ännu en fin fisk. Gäddan rusade bestämt flera gången men tillslut tittade den upp med skallen i hålet och jag kunde greppa fisken. Det visade sig vara metergädda nummer 3 ! Fan vad nice! Som jag sa när jag drog den på 7,9 för 1½ vecka sen att proppen kanske har lossnat nu, det verkar så.

Det blev ingen mer fisk, inte ens någon abbis. Men jag var nöjd, ett par sköna timmar på isen.

Gäddan var 108cm och vägde 8,1kg !

Tack och adjö fågelfrö !

Fredagsfiske

Jag och conny var lediga igår och passade på att sticka ut och fiska. Eller ja, det var ju anledningen till att vi var lediga. Vi kom ut lite sent men  vi börjar få rutin på isfisket och satte snabbt ut våra mörtar i våra lodade hål.
Alla mörtar fiskades på djup mellan 6 och 10meter. Det dröjde en stund och vi hann att fika och tända brasan innan min vippa löste försiktigt.. Jag lunkade fram medans conny plockade fram avkrokningsmatta och verktyg.
Jag såg att linan stod snett bort i hålet och saftade som bestämt innan på ett rejält mothugg. Fisken svarade med långa knyckar och jag förstod direkt att jag drillade en bättre fisk. När gäddan öppnade gapet i hålet såg den grotesk ut.. men Conny greppade gäddan med säkerhet och väl på isen var den inte så stor. Men dock en fin 6kilos på 102cm.

Glada över min andra 100plussare för i år väntade vi spänt på nästa fäll. Under tiden höjde och sänkte vi mörtarna beroende på aktivitet. Sen fällde ett av mina spön ute på 9m och storgädde närverna började pirra i kroppen. Väl framme vid hålet stid linan still så jag avvaktade, tillslut valde jag att nita men fisken hade spottat.. Så jag körde ner mörten på 8m och höll ena tummen på att fisken skulle hugga igen.

Tiden gick så vi började pimpla abbis under tiden. Då ropade conny FISK ! det var samma spö som för en stund sedan löst som visade hugg igen. Den här gången var den ingen tvekan i hugget !! sa conny. Nu var jag ännu mer spänd men tog det piano i alla fall. Väl vid hålet utspelades samma scenario som vid förra fället. Jag kände på linan med fingrarna och kände att det inte var något. Så jag kopplade på vippan igen och gick besviket tillbaka till pimplandet.

Plötsligt killa det till i mitt pimpelspö och upp kom en baby gös. Den fick snabbt simma tillbaka igen.
En abborre nu och jag har dragit en Grand Slam, de var ju inte igår.. sa jag till conny.
Pimplandet fortsatte i takt med att hoppet svek. Då högg det ordentligt på min pirk och ja drillade försiktigt med fingrarna. Väl vid hålet tittade en tjurig gös på ca 1,5 kilo på mig innan min 0,18 nylon gick av.
Fasen då, svor jag och tittade på Conny som trodde att jag spelade teater.

Dagen blev seg och vi hade till och med glömt att käka. Så vi hoppade ner i matsäcken och rotade fram en varin köpe-smörgås från statoil. Då löste min vippa igen ute på 9m. Men ingen fisk den här gången heller. Vi kom fram till att det måste varit gös som gäckade oss.

Jag drog upp mörten och snärtade det sista livet ur den och snittade den med kniven ifall det skulle falla gösarna mer i smaken. Men det blev inget mer förutom två abborrar för mig. Årets första grand slam bokfördes men vi var inte nöjda när vi gick till bilen. Men, sådant är fisket. Vi ses !

senaste nytt..

Inom en snar framtid kommer bloggen att flyttas och en ny hemsida kommer att användas. Där kommer jag uppdatera fiskerapporterna i vanlig ordning men också presentera mina handgjorda beten osv. Via hemsidan kommer nya färger och former visas upp. Hemsidan är inte klar än men kommer som sagt vara det inom en snar framtid. Den nya adressen kommer att vara: www.ZukoBaits.se

Värt väntan..

Igår drog jag och Conny iväg på ett ismete pass på sjön. Tanken var att komma ut så tidigt som möjligt men som vanligt är man lite trött i mössan på morgonen och det drog ut på tiden.
Väl vid sjökanten var planen klar, ut med alla spöna på rätt ställe, noga placerat. Vi använde oss av mitt nya portabla ekolod för att hitta branten med rätt djup.
 Trots att vi tagit lite lång tid på oss var vi riggade och klara med alla spön kl halv 9. Tanken var att spöna skulle få bli liggandes på samma plats hela dagen och att vi inte skulle springa och borra nya hål och flytta spön för att störa så lite som möjligt. Vi tog oss en varsin varm kanelbulle och en kopp och tittade ut över sjön. Solen sken som tusan och vi såg knappt våra spön, fy fan vad härligt det var. Då plötsligt skickades Connys vippa upp i luften på just det stället där vi trodde mest på stor gädda ! Conny joggade nervöst fram och jag kom efter med tång, avkrokningsmatta etc.. Till vår stora besvikelse hade fisken tagit mörten och lämnat ett tomt tackel på botten. Conny såg grymt besviken ut och det var han nog. Det var jag i alla fall ! Vi tacklade på en ny mört omgående och skickade ner den på samma djup.

Vi solade och käkade choklad fingar.. Trots det underbara vädret blev vi rastlösa och bestämde oss för att kika runt lite med ekolodet efter några heta ställen att fiska på ifall vi måste hitta på något om det inte hugger.
Vi borrade en bra bit bort från våra riggade spön, i en ganska tät rad ut mot djupet. Av en slump tittade jag bort mot spöna och just i det ögonblicket fjongade en vippa upp. Jag rusade det fortaste jag kunde fram mot spöet. Men det var inte mitt spö, det var återigen ett av Connys. Han väntade till fisken började ta lina.. och som den gjordet det! Conny satte mothugget och började drilla. Den är inte så stor, sa conny. En kortare rusning senare lyfte jag upp en fin 4kilos gädda på avkrokningsmattan. -Skitsamma att den inte var större, jag är jävligt glad ändå ! sa Conny med ett leende.

Efter att Conny gjort ett nytt hål och riggat det blev vi sugna på att pimpla lite abbisar. Under tiden diskuterade vi hur dåliga vi var på att pimpla, vi kom fram till att vi inte ens fått två-siffrigt med abborre på pimpel under våra liv. I och för sig har vi aldrig satsat på att pimpla abborre men ändå ! Sen plötsligt killade det till i mitt spö och jag drog upp en arg lite tusenbroder. Sen blev det en riktigt abborr-bonanza för mig, jag plockade småborre efter småborre medans Conny inte fick en enda ! Ni som känner mig vet att jag älskar att tråka den jag fiskar med om jag får mest. Igår var det Connys tur..

Tiden gick fort trots att gäddorna inte var på hugget.. Klockan sprang iväg och det kändes som vi lika gärna kunde packa ihop. Men i bakhuvudet ekade Eriks mening om att dom brukar få mycket fisk runt kl 16.. Så vi höll ut. Vi bestämde oss dock att flytta ut två spön på 10meters djup där vi på lodet såg att det stod betesfisk.

Sen kom hugget vi väntat på, min vippa löstes ut våldsamt och vi som satt långt bort fick en rejäl språngmarsch.
Väl framme vid hålet såg jag hur linan stod snett bort under isen. Men jag tog det piano och väntade till fisken tog lina. Sen satte jag mothugget och spöet bågade djupt.. Jag kände att det var en tyngre fisk men det kom upp väldigt snällt mot hålet. Men sen förstod fisken faran och rusade.. Nu började svettpärlorna titta fram i pannan.. Jag fick flashback från när Pelle drilla sin 10+. Efter ett par rusningar var fisken redo och Conny greppade fisken och drog upp den på mattan. En fin skönprickig 104 centimetersfisk tittade förvånat på mig. Conny sprang och hämtade kameran och jag väntade på att väga till Conny kom tillbaka.. Vågen visade 7,9kg. Inte det där personbästat jag väntat på men en jäkligt fin fisk. Efter ett par snabba foton fick den simma hem.

Vi gav det en timme till men det blev inget mer. Vi var trots bara 2 fiskar nöjda med dagen. På vägen hem kändes det som om det kanske släpper nu, proppen som suttit ivägen för mig sedan mitt kanonår 2009.

Om vi ska ut nästa helg ? Eh, Aa !
mvh J

Imorn gäller det..

Imorn sticker jag och Conny till Erik & co sjö för att ge den ett försök. Vi hoppas väl båda på riktigt stor gädda, i vanlig ordning men just på detta ställe känns det som att chansen är lite bättre. Eller bättre och bättre men fiskesättet och platsen gör att ett fäll kommer att utsöndra mer nervositet än ett fäll i skärgården.
Vi har laddad med ägg,bacon, bullar och snacks för att hålla oss sysselsatta under den långa väntan på det stora hugget. Kanske inte så nyttigt med tanke på att jag börjat träna men vad fan, jag får borra några extra hål så är det lugnt. Så ligger det till, kl halv 6 ringer klockan imorn så det börjar bli tid att krypa ner under täcket.

Tänkte bjuda på en bild på lite beten som knåpats ihop under veckan. Var även och provfiskade dom idag och det kändes bra. De vaggar fram och sjunker sakta, kanon för de feta damerna som gärna sätter i sig lite extra snack utan att borra några extra hål. De väger 95g utan krokar för den som undrar. De kommer att göras i 4 färger till en början och komma ut i hyllan på Skeppa Marin lagom till islossningen. Det går även att beställa den färg man önskar om man är intresserad av det. Det tar ca 1,5v att färdigställa från grund till färdigt bete så det får ni ha överseende med. Beställ via mail till [email protected].

Lördagens Isfiske.

Igår åkte jag Conny & Erik ut till slätbaken för ett pass efter gädda. Vi kom ut skapligt och tur var väl det, vi fick nämligen gå ca 1km för att komma ner till sjön. Vägen var inte plogad. Så med lite svett rinnandes sattes spöna ut. När vi var färdiga satte vi oss ner för en fika och så plötsligt löser eriks vippa ut efter bara 5 minuters fika. Jag greppade avkrokningsmattan och joggade fram mot hålet. Då såg jag i ögonvrån att mitt spö också löste ut !! Så det blev en snabb 90graders sväng bort mot mitt. Jag laddade för ett mothugg men fisken rörde sig inte. Jag misstänkte att fisken hade spottat. Vilket den också hade gjort ! Erik drillade en snipa som han tappade vid hålet. När kaoset var över och vi bittra tittade på varandra märkte Conny att även ett av hans spö hade löst ut. Vi rusade dit men även där var fisken borta, även mörten. Aja, det var bara tackla på nytt och börja fika igen. Blåsten gjorde att vi knappt hörde varandra när vi snackade teorier och tackel. Då, framför basecamp började en av mina mörtar göra ett jäkla liv av sig.. Och, som vi misstänkte var den en gädda som stressade mörten. Strax där efter löste vippan ut och jag kunde drilla upp en 2kilos snipa.

Skönt, då var första fisken klar.. Nu kommer det komma igång tänkte vi. Det hade ju startat väldigt händelse rikt.
Men dagen kom att bli lång, rastlösheten gjorde att det blev mycket spö flyttande i hopp om att träffa gäddorna i skallen i det ganska grumliga vattnet. Erik provade även ett spö med död mackrill men det gav inget. Sen ca en timme innan vi avslutade fisket blev en av mina mörtar rejält sargad av någon under isen. Men vippan löste aldrig ut, utan visade bara 4 hårda knyck ner mot hålet. Vi spekulerade i om det vad gös som gjorde precis som gösen kan göra, bara hugga och spotta för att komma tillbaka lite senare. Men det blev ingen mer action. Vi fick packa ihop och gå den där lååånga 1kilometern of shame tillbaka till bilen. Men, nästa helg är vi på det igen. Dock inte på samma plats, utan i någon insjö någonstans i trakterna.

På återseende !
/J

Har inte fiskat fiskat på 2veckor nu. Det ...

img_0713 (MMS)

Har inte fiskat fiskat på 2veckor nu. Det kliar i fingrarna inför lördagens ismete. Vädret ska vara nice och tempen behaglig. Under mina fiske fria veckor här har jag gjort ett gäng beten. Har experimenterat med färger och testat nya idéer ! På bilden syns några av de färger jag gjort, 95gram kärlek utan krok. Riktigt skoj.. Och bra blir det!  Återkommer på lördag alt söndag med rapport från fisket på lördag. / J