Lördagens Isfiske.

Igår åkte jag Conny & Erik ut till slätbaken för ett pass efter gädda. Vi kom ut skapligt och tur var väl det, vi fick nämligen gå ca 1km för att komma ner till sjön. Vägen var inte plogad. Så med lite svett rinnandes sattes spöna ut. När vi var färdiga satte vi oss ner för en fika och så plötsligt löser eriks vippa ut efter bara 5 minuters fika. Jag greppade avkrokningsmattan och joggade fram mot hålet. Då såg jag i ögonvrån att mitt spö också löste ut !! Så det blev en snabb 90graders sväng bort mot mitt. Jag laddade för ett mothugg men fisken rörde sig inte. Jag misstänkte att fisken hade spottat. Vilket den också hade gjort ! Erik drillade en snipa som han tappade vid hålet. När kaoset var över och vi bittra tittade på varandra märkte Conny att även ett av hans spö hade löst ut. Vi rusade dit men även där var fisken borta, även mörten. Aja, det var bara tackla på nytt och börja fika igen. Blåsten gjorde att vi knappt hörde varandra när vi snackade teorier och tackel. Då, framför basecamp började en av mina mörtar göra ett jäkla liv av sig.. Och, som vi misstänkte var den en gädda som stressade mörten. Strax där efter löste vippan ut och jag kunde drilla upp en 2kilos snipa.

Skönt, då var första fisken klar.. Nu kommer det komma igång tänkte vi. Det hade ju startat väldigt händelse rikt.
Men dagen kom att bli lång, rastlösheten gjorde att det blev mycket spö flyttande i hopp om att träffa gäddorna i skallen i det ganska grumliga vattnet. Erik provade även ett spö med död mackrill men det gav inget. Sen ca en timme innan vi avslutade fisket blev en av mina mörtar rejält sargad av någon under isen. Men vippan löste aldrig ut, utan visade bara 4 hårda knyck ner mot hålet. Vi spekulerade i om det vad gös som gjorde precis som gösen kan göra, bara hugga och spotta för att komma tillbaka lite senare. Men det blev ingen mer action. Vi fick packa ihop och gå den där lååånga 1kilometern of shame tillbaka till bilen. Men, nästa helg är vi på det igen. Dock inte på samma plats, utan i någon insjö någonstans i trakterna.

På återseende !
/J

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0