No Name Guidar Ärkerivalen..

-Den känns fin. Men va fan vad konstigt det känns, är det en felkrokad brax? Eller en snipa som är krokad i ryggen ? Nää dra åt helvete.

Conny och jag sjösatte båten kl 9 vid karlsro marin inne i Bråviken. Gäddfiske stod på schemat.
Vi puttrade ut en bit för att sedan sätta full fart mot första fiskeplats. Vinden gjorde att vi driftade fort.. Men vi lyckades ändå fiska av sträckan ganska okej. När vi nästan var klara med den första vassrakan slakade min lina löjligt mycket.. Jag vevade ifatt och gjorde mothugg. Dagens första landades utan några bekymmer, en liten tjock 3,5kilos. Perfekt start på dagen, tidiga hugg är alltid skönt för självförtroendet.

Vi placerade våra spön i spöhållarna och åkte vidare. Vi åkte till en vik som både jag och Conny har haft otroligt bra fiske i när vi gått och fisigt i våra vadare. Viken är grund som tusan så vi tog hjälp av elmotorn för att kunna ha hundra procent koll och kunna köra slalom mellan stenarna. Conny föreslog att vi skulle spendera hela dagen i viken och bara nöta. Men utan hugg kommer också rastlösheten.. Låga skämt och tramsigt fiske var vad det blev av det hela. Vi kör vidare. Nästa ställe ser grymt hett ut, -här måste vi bara få fisk !
Jerksen placeras några centimeter från vassen och tas hem grymt snygg. Men inte ens en snipa behagar att hugga. Vi drar oss ännu längre ut.. vattnet håller ca 4-5grader i ytan. Snäppet varmare än tidigare. Vi dunkar vidare. Inget händer... Vi förvånas av att vi inte ens ser fisk, efterföljare eller fisk som skräms av båten.

Fantasin tar slut.. Jag plockar upp telefonen och ringer ärkerivalenoch fiskekamraten Mats "Masken" Andersson. Han har koll på bråviken och borde ha några tips. Men vi har redan fiskat av de flesta ställena som han tipsar om oss. När han ändå är på tråden frågar jag om han inte skulle med en sväng i båten. Men han tackar nej.
Conny frågar om vi fick någon vettig info. Men ja svarar att vi redan har fiskat av det som verkar hett.
Telefonen ringer.. -Aah det var jag igen du, plóckar ni upp mig eller ? Jag fick för karin, de va lugnt.
Vi tar några kast till och åker sen och plockar upp Masken.

Väl ute igen pekar masken med ett taggad psyke ut alla heta ställen. Vi andra som redan fiskat i fem timmar och bara en kontakt känner "Va fan skulle vi hämtat honom för ? Vi borde åkt hem"
Vi nöter men inget händer. Masken vill åka "dit".. Men ja känner inte för det och som kapten har jag sista ordet. Så jag föreslår att vi puttrar "dit" istället. Sagt och gjort. Vinden viner och vi har svårt att kunna fiska. Inte ens ankaret står pall att hålla båten. Conny gör plösligt mothugg men fisken sliter sig i en virvel. -Fan ! Men då finns de fisk här iaf !
Det tar inte lång stund förns conny sopar i ett mothugg till. Fast fisk den här gången. En fin 4kilos fisk får syna insidan av båten.



Humöret stiger genast. En fisk missar också matsar supershallow men lämnar en snygg virvel. Vi droppar ankaret i ett nytt försök om att få lite lugn. Men vi fortsätter driva. Jag gnäller över att jag inte får något.. Men hinner knappt avsluta meningen förns de hugger på min buster. -Det här är dagens största iaf ! Säger jag lite hånfullt.
Fisken ser ut att ligga i 6kilos klassen men växer då den kommer närmare båten.. Fisken går under båten medans vi driver, lite kallabalik och jag tar tag i tafsen. Ett stort huvut tittar fram och mina fiske nerver börjar pumpa. Jag greppar om gälen men den skakar sig loss. Jag gör ett nyttförsök och då släpper kroken.. fisken ligger någon sekund och verkar inte fatta att den just kommit loss. Jag kastar mig över kanten, hänger mig  ner för att hinna ta den men fisken kvicknar till och sticker. -FAN fan fan ! Den var ju fiin ! Vi kommer överens om att den iaf var 8kg+ Säkert lite till om jag fick bestämma men jag hade en hård jury bakom mig som inte ville göra den större.

Matsa kan inte låta bli att tråka och säger att den nog inte var större en 5kg. Kvickt slänger jag ur mig -Du, den var större än ditt PB ! och ditt också Conny !
Vi bestämmer oss strax där efter att fiska om sträckan på nytt.
Så vi puttrar upp och lägger ankaret. För första gången sätter det sig också så att vi kan fiska utan att stressa.
Masken och jag lägger samtidigt ett kast mot ena vassruggen. Jerkar hem och snackar om min missade fisk.
Då gör han mothugg och kläcker ur sig -Den känns fin! Men va fan vad konstigt det känns, är det en felkrokad brax? Eller en snipa som är krokad i ryggen ? Det tar en ganska bra stund innan fisken visar sig. Jag anar genast oro då vi en stund tidigare fått se att det står stor fisk i viken. Fisken närmar sig och blir synlig. Nää dra åt helvete ! Den är grymt stor, 13+ garanterat ! Fisken sitter bra krokad vilket måste kännts skönt att veta för sekunden efter drar den i väg en sväng. Matsa hojtar något om frossa men jag lyssnar inte. Jag har full fokus på aset som simmar runt båten. Det enda som fattades var hajen-musiken. Väl inne vid båten greppar jag ett gälgrepp som mer känns som att ta i en ladugårdport. Upp i båten kommer en groteskt stor gädda. Masken gör ifrån sig ett skumt glädjetjut. Men de kom från hjärtat.. de hördes. Jag och conny hjälpsåt att kroka av fisken. Matsa är i chock, vi också. Väl vägd och mätt stannar siffrorna på 16kilo och 121cm. Vi fotar fisken innan den får simma tillbaka. Vi kan inte fatta vad som just hänt. En lyckligt Mats tar upp telefonen för att ringa sina team kamrater. Han ringer även sin sambo. Vi kan inte lova något, men både jag och Conny såg något som vi tyckte var en lättnadens tår rinnandes från öga på den annars ganska kartiga Mats Masken Andersson.





Vi blir stumma.. Vi tar några kast men kan inte fiska. Vi kan inte smälta vad som just hände. Trots tusentals timmar i båten och måånga gäddor. Toppar denna fisk allt vi tidigare skådat. Grattis Matsa !

Som beskrivet är vi ärkerivaler. Men goda vänner som vi är Guidar gärna Team No Name "Matsas Mask och Mete" till fina fiskar.

Vi rundar av fisket. Klockan är mycket. På återseende.
/ J

Kommentarer
Postat av: Perra

Va ska man säga. Grym gädda. Bara att gratulera Matsa till den.

Bra skrivet för övrigt.

//Perra

2010-04-19 @ 12:30:53
URL: http://rumpekrafs.blogspot.com
Postat av: Christian

Grattis, kanonfin gädda och klockrena fiskeberättelser...

2010-04-19 @ 21:14:06
URL: http://teamfc.bloggsida.se/
Postat av: Erik, Team PikeHunt

Är bara att gratulera! Nu har ni verkligen satt ribban för i år. Vore roligt att ta en liten fight mellan No Name och Team PikeHunt senare i år om ni är sugna?



God Middag!

//Erik

2010-04-21 @ 14:12:31
URL: http://teampikehunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0