Ismete premiär..

I lördagsmorse åkte jag Conny & Henke ut till slätbaken för att köra säsongens första ismete pass. Vi hade planerat in att fiska av en sträcka nogrannt då stället har levererat bra fisk tidigare. Så vi satte ut spö efter spö, när alla var riggade och klara tog vi en kopp varmt och väntade med spänning på dagens första fäll.
Snöfallet ökade kraftigt och hoppet om en vacker dag på isen var borta. Blåsten ökade också så det var inte så värst behagligt. Efter en timme kom Chrille ut och gjorde oss sällskap.. Han var taggad och satte ut sina spön också. På vägen ut i bilen bestämde vi i vilken ordning vi skulle ta fisken. Henke som aldrig ismetat gädda fick ta första hugget sen jag och sist Conny. Efter ett tag flyttade vi några spön i taget längre bort på sträckan. Vi fiskade mörtarna nära vassen, samma taktik som gav oss bra med fisk förra vintern. Men inget hände.. Så jag tog tag i saken och sa: -Nae, det är dags för en libro längre ut från vassen.. Så jag flyttade ut ett spö ca 40m ut i sjön. Samtidigt bestämde sig Conny för att lura upp några abbisar så han borrade upp ett hål 10m från mitt "libro hål". Jag gick tillbaka till basecamp och tände grillen för att få upp mysfaktorn en smula. Plötsligt hör jag "pling... pling-pling". Som en hök spanade jag ut mot ljudkällan.. ingen vippa hade löst ut? Jag undrade varför inte Conny reagerade som satt ynka 10m från hålet. Då såg jag hur vippan darrade ner mot hålet igen pling pling ! Det är fisk ! sa jag till henke. Vi gick lungt ut mot hålet och kollade. Linan löpte ut men vippan löste aldrig ut sig. Så jag sa till henke att greppa spöet och göra sig klar för mothugg medans jag kopplade bort vippan. Han vevade upp löslinan och gjorde ett bestämt mothugg. Fisken svarade direkt med en ilsken rusning. Fan det här är en bättre fisk !!  Efter en stunds fightande kom sänket upp ur hålet, jag sa till henke att vara kylig så inte någon av krokarna sätter sig i iskanten. När jag fick se fisken förstod jag att det verkligen var en fin fisk. -Det här är pb henke ! I samma ögonblick rusade fisken iväg.. Henke blev nog allt lite svettig. Men tillslut kom fisken rätt upp i hålet och ja kunde lyfta den. Vågen visade 7kg och det blev offciellt nytt Pb ! Kul som satan ! Chrille rotade i min väska efter ett måttband men vi ville inte låta fisken frysa så den fick gå tillbaka. Men den var säkert 100-105cm.

 

Chrille var strax därefter tvungen att dra sig, han skulle på firmafest. Vi stannade ett tag till men fick ingen mer fisk. Den fina gäddan vi fick räddade dagen och vi konstaterade att det fick vara en ok start på säsongen !
Är grymt sugen på nästan tur redan nu.. Då står jag som förste man på huggen ! ;)

/ J

Kommentarer
Postat av: Erik

Kul med en bra fisk som start på säsongen. Angående tävlingen kan vi lika väl köra i slätbaken. Mig spelar det ingen roll faktisk! Vi kan ju vattnet lite grann där ute i alla fall. Hur ser isläget ut där idag?

2010-12-13 @ 12:33:26
URL: http://teampikehunt.blogg.se/
Postat av: Erik

Men då siktar vi väl på att köra där. Lite tråkigt att det är dlig is vid stegeborg då ön som ligger direkt till vänster när man kör inåt brukar leverera bra både vår och höst. Vore väldigt intressant att testa den även på vintern men det vågar man sig nog inte på. Var brukar ni köra nu då?

2010-12-14 @ 10:59:22
URL: http://teampikehunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0