V-jigg.

Imorn ska jag ut en sväng till båten. Ska köra ett vertikal-pass efter storGösta. Jag tänkte förut på det här men vertikalfiske... Det var inte länge sen jag och matsa garvade åt bara uttrycket "Vertical-jigging". Vi tyckte det såg fjantigt ut och undrade hur man kunde sitta och pimpla medans man pillade på en elmotor. När man lika gärna kunde jigga som vanligt och fiska av bra mycket mer vatten på en och samma ankring. Men efter en hej-dundrandes succé efter bara första sattsningen blev jag fast. Matsa är väl fortförande lite skeptisk, men jag är såld. Just i detta nu föredrar jag faktiskt att sitta en ljummen, lugn sommarkväll och vertikalfiska gös än att fara runt från vassvik till vassvik och stressat söka huggvillig gädda. Jiggboxen jag tidigare hade har uppgraderats till en hel Berkley-väska med 4 st stora boxar fulla med jigg. Huggen på korta lätta, relativt styva vertikalspön är riktigt sköna och kan inte jämföras med en huggen av arga 2kilos gäddor på en 180grams jerk-päk. Mitt nya platystation jag köpte fick en ny ägare för att jag skulle kunna finansiera en el-snurra i stridens hetta. Som om det inte vore nog med att huggen är sköna. Det har såhär långt utklassat vanligt jiggfiske. Men jag måste nog erkänna att det suger lite i gäddmjälten även en lugn sommarkväll. Speciellt när det viskas om att gäddan verkar vara i stöten.

                         

Aja, titta in.. om inte imorn kväll så kommer rapport på onsdag ! /J

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0