Båt-premiär 2010.

Igår så sjösatte jag och matsa båten inne vid alvar båtar vid halv nio tiden för att fiska lite gös till en början.
Men vi blev direkt bromsade av att mitt ekolod inte ville vara med i matchen. Vi lirkade lite utan framgång.
Vi bestämde oss ändå för att blöta jiggarna och försöka. Men att starta ett fiske irriterad över elektroniken är aldrig bra. Ju mer tiden gick desto mer förbannad blev jag över att vi inte kunde söka branter,betesstim osv.
Perra skulle anlända vid 12 tiden för att vi då tänkte gå över till gäddfisket. Klockan blev halv elva och perra ringde och undra hur de gick, han var grymt sugen och ville komma ner tidigare. Skönt tyckte jag som inte ville fiska gös mer. Vi plockade upp honom en stund senare, tog en macka medans vi puttrade iväg mot gäddorna.

På vägen ut möttes vi av en Buster L, med två erkännt duktiga gäddfiskare. Fan svor matsa, nu har dom finkammat våra ställen garanterat.  Hoppet om fisk sjönk en smula. Väl på plats tog det inte lång stund innan en fisk uppenbarade sig i en virvel efter matsas buster. Sekunden efter det krokade perra en fisk på hans svartzonker tail. Humöret steg och det kändes som om de kunde bli en bra dag.
Vi flyttade upp oss för att påbörja en lång drift längs vassen.. Vi hann knappt börja så bet en pigg snipa över matsas "billiga-lådan-buster". Gubbarna i fören sjöng genast upp sig. Oväntat, tänkte jag.

Vi driftade vidare utan några kontakter. Men så kom gädda nummer två för matsa. Åter igen ett hugg precis vid båten. -Årets färg ! hojtade matsa.
Men det visade sig att det inte skulle bli mycket mer än såhär. Några missade hugg var det ända.
Att jag inte fick någon fisk gjorde mig inte så mycket. Jag hade svårt med koncentrationen. Irriterad över ekolodet och grymt pissnödig kunde jag ändå känna mig nöjd över mina nya prylar för säsongen.
Rullen kändes bra, även mitt nya Cortland Endurace Musky spö kändes grymt bra.  

              

Isen släpper snabbt nu. Jag var nere vid karlsro idag och lämnade nycklarna till grabbarna som ska serva min båt. Bara under natten hade 30m is försvunnit på andra sidan viken.
Skönt, snart blir de fiske i dom "riktiga" vattnen..

/ J

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0