Fisket på Gran Canaria

Den 14jan stack jag och Jenny med våra familjer till Gran Canaria för att få känna på lite värme. Jenny var solsugen direkt och parkerade på stranden. Själv pep jag och Habbe (syrrans kille) bort till hamnen och kollade in fiskebåtarna. Vi snackade med gubbarna i bodarna och bokade efter lite prat en tur med båten White Striker.
Där emellan gick ganska långsamt fram till själva fisketuren. Men på tisdagen kom en minibuss och plockade upp oss 08:45. Nere på bryggan var båten redan startklar. Vi hoppade snabbt ner och satte oss spända av förväntan. Vi skulle fiska på ett grundområde ett par kilometer utanför ön. På vägen dit trollade vi med två spön, ett med en mackrill färgad Rapala magnum och ett spö med en bläckfisk "popper". Ingen fisk på vägen ut.. Men vad gjorde väl det ? Solen stekte, 25grader i luften och en kall Heiniken i handen.. lägg då till ett ljusblått hav och riggade spön!

    

Efter ca 30 minuter var vi ute på plats. Guiden sa att djupet låg på runt 18m men han hade ganska knackig engelska och föredrog spanskan så jag vet inte riktigt, det kändes djupare. Aja, ankaret åkte i och vi fick ett varsit spö i näven. Haspelrulle och ett 6-7fot långt spö tacklat med två krokar på en nylontafs och ett sänke i botten. Krokarna agnades med mackrill filér. Guiden sa: "Down, to the bottom.. you feel bite, bam ! no fish in one minute check your bait". Just det tänkte jag, en minut.. Men det var ungefär vad det tog så var dagens första fisk landad. En liten liten arg fisk tittade på oss. Har ingen aning om vad det var för fisk men fisk var det iaf. Vi fortsatte medans guiderna tacklade de tyngre spöna för bottenmete med halva mackrillar. Vi fattade lite senare att vad vi gjorde var att fiska betesfisk. Vi fick olika sorters Snappers och njöt för fulla muggar. Mitt uppe i drill rushen hojtade guiderna till och satte ett spö i näven på Habbe. Han började veva och utbrast förvånat "Fan det är ju tungt!" Efter en stund lyfte guiden upp en konstig hajliknande fisk, det var precis var det var.. En AngelShark på ca 12kilo. Habbe som inte fiskar i vanliga fall var hur nöjd som helst av att landa en fisk i den storleken.

     

Själv var jag lite avis och jobbade på antalet snappers.. Men hoppades att jag skulle knäcka habbe så att jag skulle slippa höra att han har tagit större fisk än mig som lever för fisket. Farsan och Thomas (svärför) njöt också i solen och huggruschen av tokiga "små" fiskar som högg hela tiden..
Vi tog ett litet brake och käkade lite och knäckte en ny öl. Livet leker ! Snabbt var vi tillbaka bakom spöt.. Såklart var det tävling och ingen ville förlora så det var bara på med nytt bete och ner på botten igen. Plötsligt sprutade det ut lina på spöet med levande bete.. Guiden skulle sätta mothugget men fisken var borta, han väntade några sekunder innan han började veva in och fisken tog betet igen.. Ännu en gång sprutade linan ut.. Jag stod brevid som en pojke på julafton, det va ju min tur att drilla. Men fisken spottade igen. Jag frågade vad det kan ha varit för fisk.. Guiden granskade den sargade betefisken och svarade Cuda, Barracuda. Vi återgick till småfisken..Sen hörde jag ett tickande ljud, ett som jag kände igen mycket väl. Fisk tog sakta lina på något spö, så ja hojtade på guiden som gick fram i fören och kollade läget.. Ett par meningar på spanska till sin kollega och plötsligt stod jag där med fighting-bälte och sele som sedan kopplades på rullen.. "You sit here, no stand up!" Adrennalinet rusade när fisken bara stod och tjurade.. Jag försökte pumpa men det var tvärstopp! Fick in lite lina, blev av med lite lina.. Efter ett tag mjuknade fisken och ja kunda börja hemtagningen till båten. Sen skymtade något mörkt i det klara vattnet.. En stingrocka kom upp med en tjurig min. Guiden uppskattade den till 35kg och efter ett par bilder fick den simma hem. Fan så häftigt ! Vilken jäkla upplevelse ! 



Jag kände mig jävligt nöjd och satte mig och sippade på min öl och tittade bort mot horrisonten. Men farsan krokade fisk efter fisk och jag började halka efter i tävlingen så ja började fiska igen.. Habbe började se blek ut och klagade över lite illamående men fiskade till trots vidare. Sen kom det där plötsliga rulltjutet igen.. denna gången krokade guiden och passade över spöt till Thomas som började drilla en nyårsraket.. fisken for runt i 110 och ja fick nästan ribba av ljudet som rullen gjorde ifrån sig. Det var en bonito, en tonfiskart av mindre kaliber. Jag förundrades av hur en fisk på ca 3-4kilo kunde vara ett sådant krutpaket ! Fisken bonkades och skulle sedan bli guidens middag.. Habbe såg blekare ut och hängde tillslut över religen och mäskade duktigt. Tiden gick ruskigt fort och plötsligt var det farsans tur att få drilla.. Även denna gång var det en bonito. Snäppet större till och med, ca 4-5kilo. Jag var nöjd som satan med dagen, det var vi nog alla men jag trodde aldrig att vi skulle få uppleva ett sådant fiske när det egentligen inte är någon vidare tid just nu för fisket där nere ! Men dagen visade sig inte  riktigt vara slut än.. Egentligen var det habbes tur att drilla men han passade över till mig pga sina sjöben och ja satte emot duktigt mot något som gick tungt i sidled. Men fisken var inte så uthållig, den kom med ganska fort efter en stund.. Och vad var det som kom upp till ytan? En j*vla sköldpadda !? haha.. vi garvade av förvånan när vi tittade ner i vattnet ännu en gång. Det var ingen liten en heller uppskattningsvis 20kilo ! 

                  

Vi packade sedan ihop och trollade tillbaka till hamnen.. Vi fick inget mer men vi var mer än nöjda. Alla hade fått bra med fisk och vi hade haft riktigt roligt ! Tur var väl också att vi chartrade båten privat istället för att åka med ett större sällskap på upp till 12pers. Priset för dagen landade på 100euro per skalle. Kontra 70euro för att åka med okända personer. Värt var enda krona !!


 

Kommentarer
Postat av: Erik

Ser ut som att det var en jävligt trevlig resa!



Ja det hade varit kul som faan att styra upp nått ihop. Ju fler desto bättre när det är isfiske, inte direkt trångt på isen ju :)

Frågan är ju då var man ska vara. Finns väl ett par alternativ. Glan, Slätbaken, Svensksundsviken eller möjligen någon mindre sjö. Vad tycker ni?

2011-01-24 @ 22:01:11
URL: http://teampikehunt.blogg.se/
Postat av: jonas söderberg

hejhej jonas här!! läste igenom eran fiske tripp på gran canaria!! fan så skönt o kul det verkar!

ja har vart på gran canaria många gånger,, men ja har aldrig vart ut o fiskat! men e väldigt sugen på att göra det!! tänkte ta med farsan dit en vecka o fiska lite...

de gångerna ja har vart där och kollat runt o pratat i hamnen så verkar det som att det bara är att boka och åka ut,,, men det e många som skriver att man ska boka i förväg innan man åker,, men det gjorde väl inte ni? åkte ni ut från Mogan?

hur va de ni fiskade med och hur många var ni som åkte ut...

tack för bra läsning o hoppas du orkar skriva lite om vilka ni fiska med och vart det var... tack tack jonas

2011-01-30 @ 14:10:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0