Ang C&R ! Måste få ventilera mig lite, har...

Ang C&R ! Måste få ventilera mig lite, har tänkt på det här med hur vi behandlar fiskar och fiskare. Själv tycker jag C&R ska vara självklart bland oss sportfiskare. Men samtidigt får man inte glömma att en och annan fisk ska vara okej att ta med hem till matbordet. Jag blir så jävla less på folk som i olika forum rent ut sagt hänger folk för att dom tagit upp en gädda eller liknande. Det jag inte förstår är skillnaden mellan exempelvis lax och gädda ? Varför är det mer ok att bonka en stor lax än en stor gädda ? Och kom inte och säg att " en stor lax smakar godare än en stor gädda", stora fiskar värnar vi om i reproduktions syfte och ekologisk balans ( det sistnämnda, speciellt gädda ) Satt och bläddrade i FFA där dom recenserat årets fiske i älvarna. En bild av ca 10 visade en levande fisk... Resten var stendöda. Förklara för mig varför inte en stor lax/öring kan få gå tillbaka, när det annars är så jävla självklart ?! Självklart är det upp till var och en, men jag kan känna att folk bryr sig mer om vad andra tar upp än att titta i sin egen balja! Låt oss ta som exempel vissa duktiga fiskare som lyckas att fiska fullt nästan varje gång i Vättern/Vänern tex. Om någon vågar svara, vad gör ni med all fisk? Tror knappast att ni käkar 10-15kilo fisk i veckan! Men som sagt, jag är inte den som hänger någon för det. Men jag tycker man kan tänka sig för lite vad man gör för fisket, det kostar så lite att släppa tillbaka en fisk. Ska vi kunna ha ett hållbart fiske kan vi inte BARA skylla på yrkesfiskarna, skarvarna, sälarna osv... Vi måste börja med oss själva. Vi fiskar ju för att det är kul, inte för att överleva.


Kommentarer
Postat av: Lax fiskare Vättern

Hej!

Jag med många andra anser att laxen i vättern är inplanterad för att tas upp och inte köra C&R på

Av 20 000 Så det det 10 max 15% som tas upp av sportfiskare och resterande fiskar Dör lr blir ute på något lr annat sett.

Men om alla lämnade en ett märke efter sig med att kasta in några hundra till Mer lax i vättern kanske det skulle bli bättre kvalite på fisken och där med öka risken för att få en stor fisk.

Efter som det kommer upp mycket lax i vättern just nu är ju ett gott täcken på att laxen håller en mycket gok kvalite från leverantören.

ut och dra lite lax själv vet jag så får du se hur det känns.

2012-02-22 @ 21:53:52
Postat av: Hasse

Bra skrivet. Generellt sett tycker jag att det är helt upp till fångstmannen så länge han följer FVO-regler och lagar. Jag äter själv en del av mina fångster men bedriver C&R på det som inte jag ska äta eller andvända till agn, oftast släpper jag för små eller för stora individer.

2012-02-22 @ 23:35:39
URL: http://fiskeligan-haze.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0